Full version: Vad är detta?
Pastillen
Denna rosbuske växer hos min svärmor. Det ska vara en gammal sort. Vet någon vad det är?
Christina i Taxinge~
....och var bor svärmor? Bra att veta vilken zon rosen finns i.
Doftar den?
När blommar den?
Har den varit lika låg hela tiden och hur gammal är den hos din svärmor....?
Pastillen
Zon 2. Doftar och blommar konstant från juni till sept/okt med höjdpunkt i juli. Växer inte högre än på bilden, ca 1m.
gulmåra
Det var en marig en! Ska vara en gammal sort...?

Min andra tanke efter att jag läste att den blommade konstant är att det kan vara en portlandros. Kanske Portlandica.. Fast inte riktigt rätt färg och knopparna verkar inte ha så långa foderblad, som jag ser på bilden i Lars-Åke Gustavsson Rosor för nordiska trädgårdar. Men den ska tydligen vara lik Officinalis i blomman och det var den första tanken jag hade. Men Officinalis, gallican, blommar ju bara en gång.

Dag
Blomst og blader tyder på at det kan være en rugosahybrid.
I denne fargen finnes det mange.
De dufter og remonterer og er friske.
Dag
Kajsa
[attachment=44633:Kanadaro...lbanel_2.jpg]

Funderar lite på denna, Charles Albanel, rosalila ros, Kanadaros och den blir ca 1 x 1.20 m, stark doft, blommar hela säsongen, en rugosa från 1983.
Jag har den inte kvar, gammal bild från 2004, så du får söka efter fler bilder på nätet.

Det finns annars en gammal rugosa " Delicata " från 1898 den liknar den mycket också, lila/rosa och samma storlek 1.20 x 1 m, doftar. Titta i Roslistan/Allt om Trädgård.
Helenavborg
Jag tror att det är bourbonrosen Adam Messerich. Bladen är inte rugosablad utan slätare och det som syns av knoppen med foderblad är ganska typisk för bourboner. Kolla i LÅG.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon