Nila
Har renoverat köket och funderar på hur jag ska göra med fönsterbrädan. Bor i ett gammalt hus, där golvet har höjts upp, vilket gör att bänkskivan är högre upp än fönstret. De som bodde innan oss hade löst det med en specialbyggd fönsterbräda som kom upp i höjd med bänkskivan. Ser okej ut inifrån, men helt galet ut utifrån. tongue.gif

Någon som har något förslag på vad man kan hitta på för kul? Funderar på att göra någon sorts blomlåda...? Eller kanske en skiva med nedsänkta krukor? Skulle vara kul med någon annorlunda lösning, som gör att det ser lite lummigt och mysigt ut i mitt köksfönster. smile.gif
GudrunS
Vi har samma "problem" i vårt nyrenoverade hus (från början av 1900-talet). Jag har tänkt testa höga, smala krukor med kryddväxter. En rad vita krukor som är så höga att de syns ovanför bänkskivan. Då blir det också lätt att klippa i kryddorna och så blir det snyggt utifrån. Om någon har andra idéer så är jag öppen för det också.
Nila
CITAT (GudrunS @ 22-11-2009, 20:15) *
Vi har samma "problem" i vårt nyrenoverade hus (från början av 1900-talet). Jag har tänkt testa höga, smala krukor med kryddväxter. En rad vita krukor som är så höga att de syns ovanför bänkskivan. Då blir det också lätt att klippa i kryddorna och så blir det snyggt utifrån. Om någon har andra idéer så är jag öppen för det också.

Ja, det kan nog bli ganska snyggt med höga krukor. Problemet är bara att vi har så himla smalt, så jag vet inte om jag ens hittar så smala krukor. Har du hittat några ännu? I så fall var? (Håller fortfarande på och klurar för fullt på hur man kan göra...) g.gif
Peztis
Om du tänkte dig en "låda" då skulle jag nog höja den både inifrån och utifrån, så att det ser ut som att det var meningen, att det SKA vara en låda där...

Höga smala krukor kan nog bli jättesnyggt! Frågan är ju dock hur mycket plats du har, du säger att det är smalt. Jag vet att jag har några höga terrakotta-krukor som jag har för mig jag köpte på ICA, så det finns. Man kan ju måla dem om man vill ha annan färg.

Eller så gör du som något insynsskydd på fönstret så att brädan inte syns från utsidan. Det finns ju jättesnygga numer i form av folie man klistrar på, se här t ex
http://www.designonline.se/Products/sek1/H...ow+Screen+Films eller googla på fönsterfilm så hittar du massor.
Nila
CITAT (Peztis @ 24-11-2009, 13:46) *
Eller så gör du som något insynsskydd på fönstret så att brädan inte syns från utsidan. Det finns ju jättesnygga numer i form av folie man klistrar på, se här t ex
http://www.designonline.se/Products/sek1/H...ow+Screen+Films eller googla på fönsterfilm så hittar du massor.

Fönsterfilm hade jag inte tänkt på. Tack för tipset! smile.gif
Peztis
Så lite så...

Om JAG hade satt en fönsterfilm så hade jag nog försökt hitta en som ser "levande" ut, dvs en som inte har en rak kant överst utan kanske blomsterslingor eller liknande. Är man lite duktig med sax osv så är det säkert ingen större konst att klippa ur former som man själv vill ha. T ex så borde man kunna hitta en bild el liknande som man vill ha, hitta konturen och sedan förstora upp till lämplig storlek, föra över på sådan där film (finns ju helt släta utan mönster), klippa ut och sätta upp. Lite pyssel och tar kanske lite tid men säkert inte särskilt svårt.

Om man inte vill ha vanligt frostad fönsterfilm så finns det säkert med färg också.

Ett annat alternativ är ju annars att måla något dekorativt med glasfärg!!! Vill du inte gör det direkt på de befintliga fönsterena så kan man ju skära till en glaskiva och måla på den!
Det finns speciell färg som imiterar blyinfattning, då kan man ju göra vilket mönster man vill: blommor, romber, madonnor...
Det skulle säkert kunna bli hur snyggt som helst!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon