Hej!
Jag håller på att försöka lära mig lite mera om pioner.
Har hittat mycket kunskap om sådd, plantering, delning, jordmån, växtplats o.s.v.
Men skulle vilja gå lite längre. Vilka sätter frö? Är pioner självfertila? Polineras exempelvis en svavelpion av en annan svavelpion? m.m, m.m.
lavendelgården
15-12-2009, 17:45
Hej!
Vilken absolut helt fantastisk trädgård ni har. Vi hoppas verkligen att vi kan få besöka er med goda vänner i juni. Jag blev såå inspirerad och naturligtvis sugen på en del växter som jag inte har - ännu! Ni som inte varit inne på hemsidan - ni får inte missa den.
Nå - frågan gällde ju pioner - expert är jag inte - men jag sår pioner varje år och det är lika spännande varje gång de blommar för första gången. Det finns ju ett ganska stort utbud, varför man kan få en lång blomningsperiod - det gillar jag.
Visst korsar de sig - i alla fall vildarterna. Men vissa korsningar är sterila - så dom får man dela med jämna mellanrum. Så är t.ex månskenspionen ´Claire de Lune´en korsning mellan en luktpion och en svavelpion.
Jag har också herrgårdspion, som är en spontankorsning i Bergianska trädgården i Stockholm i början på 1900-talet. den ska enligt uppgift varan en korsning mella enkel dillpion och sibirisk pion.
Både herrgårdspionen o månskenspionen förökas genom delning.
Du vet likaväl som jag att detta är ett outtömligt ämne - så vi får väl försöka utbyta erfarenheter live till sommaren om det passar er.
Åsa www.lavendelgarden.nu
ingrids
16-12-2009, 08:33
Inte heller expert men det jag lärt mig om korsningar och pioner från frön har jag läst i "Min passion för pioner" som såvitt jag begrep går igenom det hela riktigt noggrannt. (Det jag främst lärde mig är att jag nog inte har tålamod

)
Hej!
Bra att några av alla dem som läst tråden sedan den 22 november har lite kunskap om Pioner!
Själv har jag under tiden sökt kunskap på annat håll.
Av Åke Truedsson har jag fått veta att pioner är självfertila dvs. en pionplanta polinerar sig själv. Endast de botaninska (rena arterna) sätter frö. Korsar man två sådana arter får man en hybrid, som i regel inte sätter frö mer än möjligen första gången den blommar.
Ulf Eliasson
15-01-2010, 13:41
Med risk att jag bara upprepar vad andra redan svarat....
Jag har också samlat på mig lite kunskap genom åren. Det finns inte mycket litteratur på svenska, men en hel del på engelska.
I grunden kan alla pioner bilda frön. Undantaget är de flesta sorter med fyllda blommor. Ofta är det ståndarna och pistillerna som ombildats till kronblad och då blir det svårt med frösättningen. En del sorter har dock kvar ståndare som bildar pollen och de kan bli "pappor".
Det som skrivs om att vissa sorter bildar frön första året eller som unga plantor handlar nog om fyllda sorter. De är oftast mindre fyllda som unga och då finns större chans att några pistiller och ståndare är funktionsdugliga. På äldre etablerade plantor är blommorna helt sterila. Även sidoknoppar är ofta mindre fyllda och har kanske fungerande organ.
Många hybrider kan fortfarande bilda frön, men inte alla. Jag har själv två korsningar som efter 25 år inte har bildat ett enda frö trots att jag försöker hjälpa till varje år. Andra hybrider bildar frön årligen.
Sollan A
16-01-2010, 18:09
Vilken fantastisk trädgård...
Hej
Frö från korsna växter är inte bra på grund att ny växter ser inte lika med mamma mammor.
H:Bassam
Cato - vilken underbar trädgård. Blir alldeles mållös. Grattis !!
Hej
Så det är bra om man ökar dom genom sticklingar från växter delar blad -gran -rötter.
Tack Sollan A och rissen!
Kul att ni gillar vår trädgård.
Kan avslöja att det lär komma ett reportage om den i Allt om Trädgård till hösten.
Hej
Tack Sollan A och rissen! men finns inte tack till Bassam .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.