Full version: Trädgårdsapoteket
Solstorm
Jag missade första avsnittet av trädgårdsapoteket. Går det inte att se på SVTplay nu när andra avsnittet har visats? Jag har försökt men lyckas inte. Någon annan som kan/vet hur man gör?
RibesRubusVitis
Dom ligger tydligen bara kvar en vecka; om det senaste står att det ligger till den 27 nov. Men du har egentligen inte missat något – jag såg det första, och det fick vara nog...
MariaS
Jag tyckte det var ett bra program. Det var ju trots allt inte bara nyttiga recept, det var ju en del om hur man odlar växterna också och framför allt deras egenskaper inom naturmedicin. Absolut ett av de bättre programmen som jag har sett.
Myosotis
Där ser man. Jag blev jättebesviken och kommer inte att titta fler gånger. Som allting på tv - alldeles för ytligt! Gäsp.
Solstorm
Vad gjorde de för mirakelkurer första avsnittet? Jag är ju nyfiken på vad jag har missat.
Piccante
Har inte sett hela men kollade på delar av avsnitt 2. Tycker det var helt ok. Sen har man ju olika intressen givetvis. Jag tycker etnobotanik (traditionell användning av växter) är intressant och han gjorde ju huskurer av örter som han testade på folk. Ibland säger de bara i program "dessa kan du göra salva på" han visade ingående med recept och allt hur han gjorde vilket jag tycker är ett plus. Värre än flams och tramsprogrammet trädgårdsfredag kan det ju knappast bli.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 23-11-2009, 13:45) *
...Jag tycker etnobotanik (traditionell användning av växter) är intressant...

Tycker jag också, men jag hade förväntat mig mer. Och mer inhemskt. "Urt" som gick för några år sen var så himla bra så jag jämför allt med det...
pleximaster
Förlåt om jag är lite surgubbe nu men...

Jag är skeptisk till denna typen av program där man ska göra sina egna mediciner. Många tror att bara för att de kommer från "naturen" och är "naturliga" utan tillsatser så är de ofarliga. De flesta läkemedel vi har kommer från olika växter eller djur eller är modifierade därifrån. Det är klart att det finns massa aktiva substanser i växter men i läkemedel är de framrenade och den eller de verkligen aktiva substanserna för en specifik åkomma är koncentrerade. Om man bara tar hela växten får man med en massa extra saker som i sin tur kan påverka andra system i kroppen som vars effekt man inte var ute efter.

Flippade förbi programmet här omdagen och killen pratade om hästkastanjer och att de innehåll saponiner som bland annat används i tvål. Men att proppa i sig detta i fel mängder kan orsaka magsår och tarmskader och kommer det ut i blodet upphov till hemolys. Dessutom innehåller hästkastanjer en mängd andra saker som påverkar olika system i kroppen, tex Aescin.

Jag säger inte att alla naturläkemedel är fel för behandling det som är fel är att man ofta saknar en kontroll för individens dosering av preparaten. Om man går till doktorn och får hjärtmedicin så sker kontroller och övervakning av patienten. Ett tidigare mycket vanlig preparat för behandling av hjärtproblem är ju Digitalis (fingerborgsblomma) men det skulle ju vara direkt farligt om en doktor gav en patient ett par frön och sa, plantera dessa och käka som du vill.

mvh plexi

Piccante
Jag tycker iofs att programledaren har varit tydlig med att säga just det att han är botaniker och inte läkare och att behandlingarna inte har genomgått vetenskapliga studier. Annars kan jag bara instämma med dig.
Anki på Öland
Och det var ju absolut inte fråga om att stoppa i sig hästkastanjerna utan göra en salva mot åderbrock av dom....
Anki
KURT
CITAT (Myosotis @ 23-11-2009, 15:17) *
Tycker jag också, men jag hade förväntat mig mer. Och mer inhemskt. "Urt" som gick för några år sen var så himla bra så jag jämför allt med det...

Jag har bara sett "urt", och det tyckte jag var riktigt dåligt!

http://www.dr.dk/DR2/Urt/
Eva i Höga
Har inte haft möjlighet att titta så noga på programmet men jag tycker det är roligt att se vad man kan göra av det som växer i naturen. Såg när han gjorde salva av hästkastanjer och han pratade då om att de innehåller saponiner. Det finns ju också i tvättnötterna och då började jag fundera på om man kan använda hästkastanjer när man tvättar ...... confused.gif g.gif
Solstorm
CITAT (Eva i Höga @ 03-12-2009, 11:26) *
då började jag fundera på om man kan använda hästkastanjer när man tvättar ...... confused.gif g.gif

Testa! Fast för säkerhets skull kanske det ska vara på mörk tvätt ifall de färgar av sig.

Jag kan aldrig hålla reda på de olika kastanjerna. Det finns äkta och oäkta, äkta hästkastanj och oäkta hästkastanj och ännu fler. Var det den vanliga som inte går att äta som han använde?
Eva i Höga
Jag ska faktiskt prova på mörk tvätt, t ex arbetskläder, och se om det funkar.
Jag vet inte, men tror, att de var hästkastanjen man inte äter som han använde.
KRT
Plexi - Jag håller helt och hållet med dig!!! Glöm inte att många männsikor (kanske främst barn iofs) förgiftas varje år av växter som är giftiga. Trots att de är "naturliga".
Vad som är mycket viktigt att komma ihåg är att det sk. terapeutiska fönstret" dvs det intervall inom vilket substansen har medicinska effekter, kan vara väldigt smalt. Det innebär att det är mycket liten skillnad mellan ingen verkan alls och överdos....

Ang kastanjer och saponin - jag kommer ihåg från när jag var liten och vi samlade kastanjer att de var väldigt hala att ta på. Både när man precis plockade ut dem från skalet, men också när de legat ute i regnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon