Peztis
Köpte en påse med palmfröer i somras. Det var tre stycken sorter som låg i samma påse...
På förpackningen står det att det skulle innehålla följande:
Palmera palma
Palmera Abanico
Palmito

Här är en bild från en som har samma problem som jag, dvs vilket frö är vilken palm?
[attachment=44630:Palmfr_er.jpg]

Sedan har jag även köpt en påse här i Sverige med Väderkvarnspalm Trachycarpus fortunei.

Som vanligt har jag varit slarvig och blandat ihop dem med mina Mallorcafröer så jag vet inte vad som har kommit upp.

Så här ser de små plantorna ut idag:
[attachment=44628:IMG_2615_1.JPG]
[attachment=44629:IMG_2616_1.JPG]

Jag har ett helt gäng av den nedre bilden men endast tre av den övre (som också är samma frö som de två i mitten på fröbilden, det var visst tre i min påse).

Någon som vet...?
Alexander-VG-zon3
vill du veta vad kärnorna är för nåt eller vad dina fröplantor är för nåt ?

om vi börjar med kärnorna, det är svårt att se på bilden. så det är svårt att vara 100% säker.

så den avlånga med fåran tror jag är en Phoenix palm. Dadelpalm har långa och smala och Kanariedadelplam och lite tjockare och kortare.

Palmera Abanico betyder solfjäderspalm, så den kan vara både Chamaerops humilis och Washingtonia palmer och Livistona palmer. alla dessa 3 har runda frön.

Palmito förstår jag inte riktigt, för det betyder palmhjärtan (det man äter på palmerna). men det kan vara nåt lokalt namn på någon art.

sedan om vi går vidare till Plantorna, är det väldigt svårt att se på fröplantor va det är. dels kan dom bli annorlunda i bladen beroende hur dom växer och dels så är många plantor lika vandra som små. dock allmänt kan man skriva att solfjäderspalm får korta och breda hjärtblad och att fjäderpalmer får smala och långa hjärtblad.

du kan kolla här, här finns ett litet urval av palm kärnor.

http://www.davespalmpages.co.uk/
Peztis
Flaxss, tack för infon.

Vad jag menade var alltså att jag har sått fröna på den översta bilden samt från en sort till och upp har det kommit det som är på de nedre två bilderna.

Palmer är det i alla fall och jag är så glad för att de har kommit upp! Vet att du skrev i en annan tråd att de tar lång tid på sig att växa sig större - min Medelhavshörna får allt vänta på sig, det blir ingen Sangria i palmskuggan i trädgården i sommar alltså... om jag inte lägger mig raklång, då! smile.gif

Palmito borde vara en liten palm eftersom ändelsen -ito är diminutiv i spanska, ex Pablito är lille Pablo.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 22-11-2009, 22:41) *
Flaxss, tack för infon.

Vad jag menade var alltså att jag har sått fröna på den översta bilden samt från en sort till och upp har det kommit det som är på de nedre två bilderna.

Palmer är det i alla fall och jag är så glad för att de har kommit upp! Vet att du skrev i en annan tråd att de tar lång tid på sig att växa sig större - min Medelhavshörna får allt vänta på sig, det blir ingen Sangria i palmskuggan i trädgården i sommar alltså... om jag inte lägger mig raklång, då! smile.gif

Palmito borde vara en liten palm eftersom ändelsen -ito är diminutiv i spanska, ex Pablito är lille Pablo.

när jag sökte vidare så läste jag på en sida att Chamaerops humilis har namnet palmito också och det kan ju vara förståeligt då den heter Dvärgpalm. och då blir jag genast klockare på ordet.

japp palmer ser jag att du fått upp och det ser ut som palmkärnor.

kan du då ha fått i förpackningen Phoenix-palm, Chamaerops humilis och Washingtonia eller Livistona-palmer.
var ett bra tag sen sen jag sådde olika palmer men har för mig att Washingtonia var runda och att Livistona var lite fibriga och ljusa och såg ut som en ihop tryckt oval. och Phoenix plamerna fårade som den som är i mitten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon