Skoghall81
1
evaisa
Det verkar eländigt Mikael,

har du övervintrat amaryllis förut?

De jag har övervintrat har haft en vila på flera månader....... innan jag tar in dom i rumsvärmen.
Alexander-VG-zon3
när planterade du om dom ? nu ?

för det kan kanske bli en chock för dom små nu när det är mörkt ute och dom blir störda i rötterna och får en massa näringen vilket gör att dom vissnar ner.
det hade nog varit bättre att inte ha planterat om dom. och istället gjort det till våren.

likadant med dom stora är det bättre att inte plantera om dom nu om dom innan redan var i krukor.
då är det bättre att bara ge lite extra näring. och bara vattna när bladen hänger eller när knopp visas.

lökarna tar en tid på sig att komma igång, först ska dom rota sig och sedan bilda blad och ev knopp. så jag tror nog att det bara är att vänta på dina och att inget är fel i sig så sett.

att dom får blommor styrs antingen av kyla eller av torka.

om du kan ta ut dom efter frostrisken nästa år så mår dom bra av det (dock älskar sniglar dom så placera dom så inte sniglar kommer åt).

är dom ute under den frostfria perioden får dom ljus, värme, bra luft, och kyla på hösten. sedan tar du bara in dom och har kvar dom i krukorna och placerar dom inne.
då brukar dom börja blomma efter ett tag.
eller placerar du dom svalt och torrt (jag tycker det är enklast att ha kvar dom i krukorna) och så tar du fram dom antigen innan jul eller till våren när ljuset kommer.
tar du fram dom till våren så blommar dom då under våren-sommaren istället.

Amaryllis
Jag tycker att de större översomrade lökarna borde lämnas i vila mycket mer till. Jag brukar inte ta fram de förrän 1:a mars, och då brukar de flesta ha antydan till knopp, eller får knopp efter omplanteringen... De som du däremot köpt som lökar i höst borde ha kommit igång...
RitRat
Jag tycker mig se att du planterat hela löken under jorden, och så ska det inte vara med amaryllis! Löken ska vara till 50 %-70 % ovan jord, bara nederdelen under jord.
Jag vet inte om detta påverkar tillväxten. Det kan i alla fall hända att löken börjar ruttna och då bildas ju inga blad heller.
Skoghall81
Dom stora har fått vila cirka 1 månad innan jag planterade om dom.
Dom små planterade jag om för 1 månad sedan samtidigt.
Och sen så planterade jag om dom nu igen så att lökarna sticker upp en bit ovan jord.
Jag bara hoppas att dom små inte dör för mig.
Dom är snart 1 år å kommer ifrån fröer som jag gjorde föra året genom pollinera mellan dom olika sorterna.
Så nu har jag ändrat om så att dom små lökarna sticker upp en bitt till.
Bassam
Hej

Omplantera på den här tiden stor fel och de ska står i väldränerad jord för att rötter ska inte ruttna.

H:Bassam
RitRat
CITAT (Skoghall81 @ 22-11-2009, 23:42) *
Dom stora har fått vila cirka 1 månad innan jag planterade om dom.

En månad är för kort viloperiod för stora amaryllislökar. Jag brukade låta dem vila ca 2,5 - 3 månader när jag hade många amaryllis.
Normalt planterade jag inte om dem innan jag såg bladspetsar eller knopp sticka upp.

CITAT (Skoghall81 @ 22-11-2009, 23:42) *
Så nu har jag ändrat om så att dom små lökarna sticker upp en bitt till.

Små lökar som har några år kvar till första blomman kan vara helt under jordytan, men de stora ska vara mer än hälften ovanför.
evaisa
jag blir så imponesrad av att du odlat fram smålökarna själv! Det låter riktigt spännande.

Hoppas du får styr på dina lökar nu.
Fny
Ja jag håller med föregående talare, kul att du har lyckats få en massa smålökar! Det hoppas jag också kunna få så småningom! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon