Full version: Dagens Rugosa
Kajsa

Sachalin, en tysk rugosa av Rolf Sievers 1988. Köpt av Rosenposten och blommade första ggn i sommar.
Blir ca 1.20 hög och den har mycket vassa raka taggar. Ska visst dofta lite men jag minns inte om det var så ? Tuff ros som klarar zon 5.

Babyrosa stor lite fladdrig blomma.

[attachment=44638:DSCN1646.jpg]
Här en taggig bild som inte ligger i mitt album
Mimika
Det var en ny bekanskap, fina skiftningar i rosa! Den kan jag tänka mig i min rådjursfientliga rosenhäck.. kanske intill Jens Munk?
Dag
Jeg er heldig som har denne rugosahybriden i min hage.
Nydelige farger og en sunn rose!
Dag
skogstroll
CITAT (Kajsa @ 23-11-2009, 13:32) *

Å jösses vad fin jag smäller av!
wub.gif
susehn
Ja, jösses, den första bilden var fantastisk, Kajsa! Du lyckas få alla rosor att se så oemoståndeligt tilldragande ut, få se nu om denna också hamnar på önskelistan....?
Är det förresten nån som vet om det är den här rosen som är uppkallad efter Bengt Sachalin, han med parken i Helsingfors??
Ezereht
Den är supergullig. Sachalin låter som godis .. eller så är det för det finns en tårta som heter något liknande (choklad med aprikoskräm tror jag).
Kajsa
CITAT (susehn @ 23-11-2009, 17:41) *
Ja, jösses, den första bilden var fantastisk, Kajsa! Du lyckas få alla rosor att se så oemoståndeligt tilldragande ut, få se nu om denna också hamnar på önskelistan....?
Är det förresten nån som vet om det är den här rosen som är uppkallad efter Bengt Sachalin, han med parken i Helsingfors??

Ingen aning varför rosen fick det namnet. Ser att det finns en ö med det namnet utanför Sibiriens östkust, det lär väl vara kallt där, en tuff ros som tål kyla, men det kan vara något helt annat, tårta, park, vet ej ??? Rolf Sievers är tysk som tog fram rosen.
Thé
Kajsas bilder är farliga! Ser kanonfin ut. Och nu blev man ju lite sugen på Sachertårta smile.gif
Christina i Taxinge~
Den har jag inte heller! smile.gif
Påminner nästan om äppelblom i blomfärgerna
Mycket söt!
gulmåra
Ja, äppelblomster i jätteformat! Härlig uppsyn!
Vilken tur flirting.gif att doften ev. är lite liten.
Planteringskön är fortfarande för lång.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon