Full version: Klippa vin
benganz
Som tidigare sagt är jag en ny hobbybonde som skaffade en kollonilott.

Där fanns ett växthus (litet byggt av gammla fönster). Det intressanta är att det finns en vinranka som gav mycket frukt. Föröker just nu att brygga vin av druvorna men efter dom har jäst färdigt så kan jag inte få vinet att klarna.
Det är c:a 7 liter vin(vitt) som jag fick ut första året som hobbybonde
Det finns absolut ingen kolsyra kvar i vinet, jag har bryggt förr och vet det där.....Varför klarnar det inte????
Men problemet är vinrankan verkar att fått växa fritt och behöver att klippas ner.
Kan jag klippa som jag tror efter att ha kollat på bilder som jag sett i nätet, eller skall det göras av proffs??????? wub.gif wub.gif wub.gif
Virgo
Gör det själv efter att ha kollat info på nätet.
T.o.m. proffsen klipper åt he....e fel ibland.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är nog bäst att klippa själv tror inte det är så lätt att få tag på proffs här i sverige så himla vanligt är det ju inte med vinodlingar. Jag klipper mina vinrankor själv efter metoder jag läst och de verkar inte lida av det. Det börjar dock bli dags för dig att klippa, ska du in på äldre ved ska det göras nu innan jul. Själv har jag tänkt försöka ta mig ut nu i helgen att klippa, jag gillar egentligen inte att klippa när det är regnigt och fuktigt men det verkar ju aldrig bli kallare och torrare och så många helger är det inte kvar till jul. Och jag har lovat bort klippet till ett naturbruksgymnasium som vill testa förökning och de vill nog ha klippet innan jullovet så de hinner sätta sticklingar innan eleverna försvinner på jullov.
benganz
OK!
Bra svar.....jag gör så här:
Utser mig själv till expert och klipper som jag tror att det skall vara.
Åter kommer till våren när det börjar att växa hur det gick.........?
biggrin.gif rolleyes.gif biggrin.gif rolleyes.gif biggrin.gif rolleyes.gif biggrin.gif rolleyes.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-11-2003, 09:19)
--- jag gillar egentligen inte att klippa när det är regnigt och fuktigt men det verkar ju aldrig bli kallare och torrare ---

Vilket ska man helst prioritera - temperaturen eller tiden? Är det bättre att vänta till januari/februari när det förmodligen är kallare eller är man flera månader försenad då?
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir en större risk att plantan börjar blöda när saven stiger på våren om man klipper lite för sent. Skälet till att jag helst inte velat klippa nu är främst fukten, när det är fuktigt brukar det finnas mera svampsporer i luften än när det är torrt. Men jag föredrar att klippa innan jul trots fukten än att vänta, vågar inte chansa med att klippa framåt jan-feb p.g.a blödningsrisken.
Berith
Tackar! Ska klippa så snart som möjligt alltså. Borde gjort det igår när det var solsken, för idag regnar det.... unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Tack för påminnelsen,jag vart nervis på riktigt för det är första gången med min Sukribe eller om det var Spulga. Först i år kom hon med en massa skott......urk. Hänger en namnlapp som jagskall kolla.....

Vollbrechts bok anser jagvara jättebra för en massa beskärningstips -> skall prova vinbeskärningen i den fast jag har tänkt att leda en ranka längs en låg mur i österläge som skall få bli huvudskottet s a s. Aldrig liknar verkligenheten det man ser i böckerna......
Har klippt sent på våren mest puts då, kan saven stiga senare för dessa östliga druvor än för vanliga?

Hälsar zon 2 - Ingrid
( OK jag glömde klippa förra året så här års men den var så yyyynklig då!)
hans-Ålösund
Jag har ett antal vindruvor av baltiskt eller tyskt ursprung. För alla dem är det bäst att klippa i december för att de inte skall blöda längre fram.
Jag har klippt i februari ibland men det går inte bra för när sedan saven stiger så forsar det saft ur rankorna och de torkar om sommaren blir vattenfattig.
Håll nere antalet rankor så blir det mer druvor.
vickeva
Gäller dessa föredömliga tips även rankor på friland eller är det för sent att beskära vin nu ute (i Skåne, ca 7 grader varmt, mycket fuktigt)?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte för sent att klippa i skåne, i skåne kan man ofta t.o.m klippa någon/några veckor in i januari utan problem.
vickeva
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-12-2003, 15:53)
Det är inte för sent att klippa i skåne, i skåne kan man ofta t.o.m klippa någon/några veckor in i januari utan problem.

Jag har försökt läsa mig til lhur jag ska klippa, men det handlar alltid om plantor som man har från början. Vi köpte vår stuga förra våren och där fanns ett vin som nog ingen beskurit på många år. Hur ska man göra? Några enkla tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon