stensätter
23-11-2009, 21:14
Hej!
Nu behöver jag goda råd.
Jag har en slänt där jag vill odla perenner. Har tänkt att den ska vara ca. 9x13 m.
I överkant möter den nederdelen av ett altanräcke. Där har jag tänkt sätt klätterväxter.
Slänten ska innehålla 3 lågväxande träd och någon buske för att skapa skugga. Det är söderläge.
Några gångar ska jag ha. Men hur tänker man när det gäller perennernas höjd? Tack vare gångarna så bildas det mindre "planteringsöar".Ja, jag behöver råd och kanske bilder. Hoppas någon kan hjälpa mig.
Stensätter
Gudrun i Göteborg
23-11-2009, 23:12
Kanske kan du visa ett foto av slänten. Varför vill du ha gångar i en rabatt? Och varför vill du skapa skugga?
stensätter
24-11-2009, 07:58
Återkommer med foto!
om du inte vill skapa öar så kan man ju lägga ut trampstenar för att gå på, dessa delar ju inte upp det så mycket. Om det är mycket lutning kan du ju göra runda betongplattor genom att gräva ner papprör och fylla på med betong dit du vill ha markytan.
Höjden beror ju på vilket eller vilka håll du vill se planteringen ifrån. Det beror ju på vilken effekt du vill ha, om du vill accentuera eller dölja lutningen. Jag tycker själv att det är tråkligt med jämnhöga planteringar. En 30 cm hög lägre matta, 50-60cm stråk och en och annan 1-1.5 meters uppstickare tycker jag ger dynamik. Om du följer det mönstret över ytan så tycker jag det blir läckert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.