KRT
Köpte en azalea (vit) för kanske 2-3 veckor sedan, i affären sade de att inte låta den torka ut, och att vattna den genom att sänka ner den i vatten. OK, inga problem tänkte jag, det är ju så jag vattnar min orkideer. Har aldrig låtit den torka ut, den står ca 2 m in i rummet, men det är ett söderfönster och lampan ovanför är ganska ofta igång.
Råkade putta till den igår när jag satt med datorn och en massa blad trillade av. Alla bladen kom från nederdelen av plantan, och de är inte missfärgade eller ser konstiga ut.
Vad är fel och hur kan jag fixa det?????

Förutom att jag aldrig borde köpt en azalea från början, har aldrig lyckats hålla en sådan vid liv förr och tydligen inte nu heller sad.gif
Sussie F-Flower
Jag dödar också alla mina azaleor... sad.gif så jag är inte rätt person att hjälpa...
Däremot så har jag för mig att jag har läst i andra trådar här på odla, att azaleorna vill inte ha det varmt utan gärna lite svalare än vanlig rumsvärme.

Kan det vara en anledning till bladfällning, kanske...?
Alexander-VG-zon3
att den tappar blad för att det är varmt, torrt (luften) och för mörkt.

är det frostfritt ute så är det bästa att sätta ut den direkt ute, och njuta av blomningen ute. alt är att placera den i ett svalt uterum eller inglasadbalkong eller nåt likande.

när det sedan blir för kallt ute, så placerar man den inne så ljust och svalt man kan och gör man så kan man ha turen att spara den från år till år. därefter tar man ut den under den frostfria perioden och sedan inne svalt och ljust åretrunt vill den hållas fuktig.

[attachment=44661:Bild_041.jpg]

ett söder fönster nu gör ingen skada utan det är bara bra för den. där du har satt den har dne nog inte fått ljus alls.
KRT
Jaha, då vet jag det. Jag hade ju tänkt att jag skulle ha något vackert på bordet sad.gif
Men då har jag iaf mäjlighet att rädda den, bara att flytta den till tvättstugan där det är strax under 20, runt 40% luftfuktighet och extraljus.....

Får väl köpa något annat att ha på bordet, vad kan passa?

Edit. Nu har jag flyttat den. Hoppas det inte är för sent att rädda den, den har ju trots allt ca hälften av bladen och de flesta blommorna kvar....
Alexander-VG-zon3
Azalea är känsliga, men håller en tid som slit och släng.

annars har du ju Cyklamen, Julstjärna, Kalanchoë Blossfeldiana, Amaryllis och andra lökväxter som finns nu.

CITAT (KRT @ 24-11-2009, 12:04) *
Edit. Nu har jag flyttat den. Hoppas det inte är för sent att rädda den, den har ju trots allt ca hälften av bladen och de flesta blommorna kvar....

den på bild som jag laddade upp, hade nästan tappat samtliga blad när jag ''räddade'' den. men den återhämtade sig. tyvärr finns den inte längre av att den hade lite väl lång torkperiod i vintras och det var inte bra, bilden är från förra hösten har haft den i ca 3år tror jag om jag kommer ihåg rätt.
KRT
CITAT (flaxss @ 24-11-2009, 12:16) *
Azalea är känsliga, men håller en tid som slit och släng.

Jag tycker INTE om benämningen slit och släng-blommor..... För mig är varje blomma jag köper en blomma jag vill ha kvar smile.gif Vilket kan vara orsaken till att jag har en massa phalenopsisar som aldrig blommat utom jut näst jag fick dem laugh.gif

Tack för de andra blomtipsen, får ta en titt när jag orkar ut och handla igen tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Håller tummarna att den kommer att trivas i din tvättstuga! tummenupp.gif
Du får väl ta en stol och sätta dig där och titta på den, för dom är ju så otroligt vackra azaleorna att man kan ju nästan inte se sig mätt på dom... wub.gif
evaisa
Azaleor är inte helt omöjliga. Förr har jag haft dem, å då i flera år. Inne på vintern å ute på sommaren. Kruxet blev att få styr på dem senare. De blev så stora.... och aningen glesa. Men de blommade väldigt fint.

Aldrig torka ut - är det viktigaste med Azalea.

Jag tror att din Azalea kommer att klara sig.
Nathalie84
Azaleor behöver ständigt fuktigt i krukan, vattna den lite varje dag,
så tappar den inte bladen, jag har haft min länge o den har aldrig tappat blad....
Det handlar bara om att den absolut inte får torka ut! Den är MYCKET känslig för
torka.... smile.gif följ detta råd så kan du ha glädje av azaleor framöver... de har ju
trotsallt väldigt söta blommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon