RitRat
Mycket tjockskaliga kärnor måste man vara lite hård med för att de ska gro snabbare. Jag har läst en del på amerikanska forum, och lärt mig att drastiska åtgärder kan vara mycket effektivt.

Vissa stora kärnor kan man behöva "behandla" med Dremel borrmaskin/slipmaskin. Man skårar skalet så djupt att fröets färg syns. Ena halvan av skalet kan avlägsnas helt, om det låter sig göras utan att fröet inuti skadas mycket.

Kort syrabad med stark svavelsyra och det vanligare, kokande vatten, används också. Dopp i kokande vatten, sedan ljummet vattenbad direkt. Det gör susen för "tjockskallarna" som t.ex. tamarind-frön.

Är det någon här som har erfarenhet av att snabba på fröna på dessa sätt? De känns våldsamma, men gör tydligen nytta.

Här ett forskningsrapport just av svavelsyrabad och kokande vatten-bad på tamarindfrön.
http://www.academicjournals.org/AJB/PDF/Pd...and%20Amusa.pdf
Peztis
Mina tamarindfrön (som jag ju trodde var sharon blush.gif ) låg länge i en byrålåda och det enda jag gjorde var att lägga de väl torkade fröna i ett glas med vatten i 24 h och petade ned i jorden. De grodde snällt alla fyra och nu en månad senare efter jordsättning (hehe) så är de kanske 7 cm höga.

Mina palmfröer la jag också i vatten och slipade dem efteråt (vet att jag borde ha gjort det innan blötläggning) och de har också grott snällt - de flesta av dem i alla fall.

Tror det är det hårdaste jag har gjort mot de stackars fröerna... har inte tagit fram min Dremel eller lagt i syrabad. Hua! Hur fixar naturen det? Via magen på ett djur?
varghem
Jag fick ett tips om att använda nagelklippare... gjorde det på tamarindfröna och dom grodde ett par dagar efter jag planterat.
Riktigt skoj biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag brukar slipa och använda kokande vatten på en del. och det funkar för det mesta.

när jag slipar slipar jag in till så att det gul/vita syns. sedan lägger man dom i vattenbad (inte kokande) så kan fröet svälla upp och gro.
RitRat
CITAT (Peztis @ 24-11-2009, 11:36) *
Tror det är det hårdaste jag har gjort mot de stackars fröerna... har inte tagit fram min Dremel eller lagt i syrabad. Hua! Hur fixar naturen det? Via magen på ett djur?

Ja just det. Fåglar och andra djur har ju starka magsyror, det där svavelsyrebadet är att simulera detta. Det finns en del riktigt extremt hårda kärnor i tropikerna som omöjligen kan gro om man inte behandlar dem riktigt drastiskt. Jag kan komma med exempel lite senare, just nu sitter jag på jobbet (haha, och tjuvsurfar innocent.gif ). Jag har några bilder hemma på min hemmadator.

KRT
Jag använde faktiskt en Dremel multi-kopia till vissa frön, men man måste vara försiktig så man inte tar för mycket.... Lätt hänt faktiskt.

Kokande vatten har jag aldrig använt, men varmt vatten och blötläggning i 1-2 dagar har jag kört med ibland. Huruvida det verkligen behövdes vet jag inte, har inte gjort några jämförande studier med både behandlade och obehandlade frö smile.gif
RitRat
Här en bild (från en nät-kompis i Forida) som kört med Dremel på ovanligt tuffa kärnor: Schinziophyton rautanenii (vilket fruktansvärt namn, eller hur!!!)

Bild på kärnor: http://s228.photobucket.com/albums/ee3/bar..._rautanenii.jpg

Den kallas på engelska bl.a. Manketti nut. http://en.wikipedia.org/wiki/Mongongo

Etylengas är också befrämjande för grobarheten, har denna kompis skrivit. Förvaring av frön i plastpåse med avocado eller annan etylenhaltig frukt.
Alba
CITAT (varghem @ 24-11-2009, 13:20) *
Jag fick ett tips om att använda nagelklippare... gjorde det på tamarindfröna och dom grodde ett par dagar efter jag planterat.
Riktigt skoj biggrin.gif

Nagelklippare var ett bra tips thanks.gif det har jag adlrig tänkt på.
Nauti
Jag slipar ner med nagelfil och lägger i varmt vatten med rotningshormon i över natten. När det gäller vissa fröer plockar jag även ut fröets embryo och låter det gro, men oftast behövs det inte.
Bassam
Hej
Att använda var vatten även ut fröets embryo , du ska skada embryo .
H:Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 25-11-2009, 20:35) *
Hej
Att använda var vatten även ut fröets embryo , du ska skada embryo .
H:Bassam
För varmt kanske, men jag har använt ljummet vatten flera gånger utan problem. Jag brukar ställa en kopp med vatten på en lysrörsarmatur så att det håller sig ljummet, men inte mer än så.
Huggorm
Kokande vatten är bra för att få robiniafrön att gro, jag har själv provat. Man kokar upp vatten och lägger i fröna, så får dom ligga där medan vattnet kallnar. Efter ett dygn kollar man hur många som svällt, och planterar dessa. Övriga får samma behandling igen, funkar det ändå inte kan man slipa skalet lite, lite så sväller dom lätt sedan
Peztis
Vissa typer av fröer KRÄVER ju värme (t ex skogsbränder) för att överhuvudtaget spricka och sedan gro.
Andra fröer kräver ju kyla...
RitRat
För att snabba på frön av luktärter som är ganska långsamma, brukar jag först blötlägga dem ett dygn, sedan skära en skåra i det sega skalet med en vass kniv eller skalpell, på motsatt sida från grodden som syns som ett streck i skalet. Jag inbillar mig i alla fall, att de börjar växa snabbare så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon