Full version: Talg-uppror!
Wilmer
Hej på er.. Nu tar jag upp detta i år igen. Hur sjutton får ni tag i talg till fåglarna? Jag vill ha talg eftersom det är hackspettarnas favorit och räcker längre än talgbollarna som tar slut om jag är borta ett par dagar. I år verkar det vara totalkört. Inte ens Coop forum kan ta in det, de har ingen leverantör.

Jag vill ha tips, var kan man hitta talg?? Köpa talg menar jag. Beställa. Vad som helst!

Jag handlar i trestadsområdet.
Solstorm
Jag brukar också leta efter talg, men det verkar hopplöst att få tag i nu för tiden. Det är så himla bra med talg, när frön och annat tar slut så finns det alltid talg kvar så att det inte behöver bli tomt för fåglarna. Det verkar nästan som om man skulle bli tvungen att skaffa egen gris.
KRT
Riktiga charkbutiker/slakterier kanske?

Annars går det nog bra med rent cocosfett också, iaf verkar fåglarna häromkring gilla det. Och farfar hade alltid hackspettar som åt cocosfett vid der fågelmatbordet....
Wilmer
CITAT (KRT @ 24-11-2009, 12:22) *
Riktiga charkbutiker/slakterier kanske?

Annars går det nog bra med rent cocosfett också, iaf verkar fåglarna häromkring gilla det. Och farfar hade alltid hackspettar som åt cocosfett vid der fågelmatbordet....

Jo, men då blir det talgbollarna, de får duga. Vill ha den längre räckande talgen som kompletment. Jag får väl ringa alla butiker som inte tog in de förra åren och se om de ändrat sig..?? Kan man köpa direkt från slakteriet? Det ligger dock väldigt långt bort.
KRT
CITAT (Wilmer @ 24-11-2009, 12:25) *
Jo, men då blir det talgbollarna, de får duga. Vill ha den längre räckande talgen som kompletment. Jag får väl ringa alla butiker som inte tog in de förra åren och se om de ändrat sig..?? Kan man köpa direkt från slakteriet? Det ligger dock väldigt långt bort.

Skaffa dig en god relation med den charkansvarige i din butik och prata snällt med honom/henne..... Har du tur så tummenupp.gif
Meriona
Har du kollat med Erikssons Chark i Nossebro? De levererar till Jätten vet jag (charkprodukter), de kanske kan skicka med en laddning talg?
LasseB
Kära hustrun var iväg till Hötorgshallen (Stockholm) i förra veckan och köpte en bit talg Tror det var 500gram för 35:- i nät annars verkar det hopplöst om man inte har en riktig köttaffär i sin närhet
Wilmer
CITAT (Meriona @ 24-11-2009, 13:28) *
Har du kollat med Erikssons Chark i Nossebro? De levererar till Jätten vet jag (charkprodukter), de kanske kan skicka med en laddning talg?

Jag ringde faktiskt Jätten, de hade ett kilo som de reserverade åt mig och de ska ha resten av vintern wub.gif

Charkansvarige på Coop forum här har ingen leverantör längre, sist han lcykades få in talg åt mig kostade den 39 kr kg, jag köpte det men för det priset kan de snart käka oxfile. I år kunde de inte fixa alls...
Meriona
Toppen att det har löst sig! yaay.gif Pippisarna kan skatta sig lyckliga!
Motti
Nossebro !där har ju jag släktingar w00t.gif lite OT men det rolleyes.gif är ju inte så stort
Meriona
Har du varit i Nossebro Motti, och hälsat på dem? Det är en riktigt trevlig liten ort faktiskt. smile.gif Jag har en arbetskamrat som bor där, och han säger alltid att "Nossebro är jordens medelpunkt" och "allting utgår från Nossebro".

HIHI! (Smileysarna slutade funka)
Wilmer
Nossebro är fint! Där finns också Magnolia, med öppenträdgård och café, så här års brukar de ha julmarknad på helgerna om de har det i år vet jag inte.. OT

Talgen kostade 29 kr kg, känns lite orimligt men det kanske är värdefullt slaktavfall? Köpte min klump så hackspettarna blir glada i allafall wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon