Jag antar att de flesta av oss har någon eller några växter som betyder lite så där extra! Kanske för att du har fått den av någon, den har en annorlunda historia eller minner dig om ett speciellt tillfälle.
Det vore trevligt att höra om just din växt! Vilken är det (gärna med bild) och varför betyder den något speciellt för dig?
Här är min murgröna som jag vårdar extra ömt:
[attachment=44668:Murgrona.jpg]
Varför?
Jo, det är sticklingar tagna från min brudbukett när jag gifte mig i somras!
[attachment=44667:Brudbukett.jpg]
Eva i Höga
24-11-2009, 20:06
Det var en fin brudbukett du hade och lyckas du spara något från den är det ju jätteroligt.
Jag har ingen växt som betyder så mycket för mig men för många år sen fick jag ett litet skott av rosenknoppspelargon Apple Blossom av min granne - en snäll och härlig människa - och den har jag varit rädd om och lyckats bevara så den blir stor och fin varje år. Varje gång den börjar blomma minns jag just det ögonblicket när hon gav mig den och vad hon sade just då. I mina rabatter har jag många växter som minner mig om särskilda personer, det är roligt att gå och pyssla i rabatterna och tänka på sina vänner.
Jamen precis så är det! Och det behöver inte vara något så "spceiellt" som från sitt bröllop, det kan vara så mycket som spelar roll och som gör att man tänker lite extra när man vattnar blomman eller plockar bort vissna blad.
Jag har även en jul-/november-/påskkaktus som jag fått av min svärmor när hon ett tag flyttade utomlands. Den har hon i sin tur fått från sin mamma och det är 21 år sedan som hon gick bort. Det är lite häftigt, tycker jag! Men ställer också en del krav på en....

Och tack för komplimangen för buketten, förresten! Jag är såååå nöjd med den och var så ledsen över att behöva lämna den hemma när vi åkte till Mallorca tre dagar efter bröllopet och buketten fortfarande var hur underbar som helst!
Jag har stora buskage av dubbel vit såpnejlika vars rötter jag tagit från min kära mormors trädgård, efter att hon hade dött, huset var rivet och bara några sega perenner kvar på tomten. Hennes trädgård var ett prunkande paradis när jag var barn, och jag är säker på att mitt trädgårdsintresse härstammar från henne. Min mamma var inte särskilt intresserad, eller hade inte tid! Intresset hoppade över en generation.
Sussie F-Flower
24-11-2009, 22:28
Peztis: Vilket fint minne att ha kvar från din brudbukett. Jag blir så rörd av såna vackra idéer...
Jag har massor av gamla perenner som härstammar både efter min farfar och min mormor.
Farfar var riktig trädgårdsnörd. Det som härstammar från honom är några olika Irisar och Svärdliljor. Från min mormor har jag plymspirean ute och kliviorna inne. Kliviorna är nog de som betyder mest för mig då mormor dog 1964 då jag bara var 2 år, så jag har liksom inga minnen av henne förutom blommorna...
Min allra första orkidé som jag fick för över 7 år sedan är också en blomma som jag älskar högt.
Tyvärr så har den nu blivit lite krasslig och jag har försökt med flera metoder att få den på bättringsvägen men den vill inte... Jag ger inte upp förrän
hela växten är död...
Jan Lindgren
24-11-2009, 23:05
Hej!
Jag har ingen speciell favoritblomma men vill gärna berätta om ett litet barn som hälsar på ibland.
Flickans marsvin var svårt sjuk så familjen var här för att avliva djuret. Naturligtvis var det mycket gråt. Jag frågade om hon inte ville ha en blomma att sätta på marsvinsgraven hemma. -Kan jag få en sådan där rhododendron som är mjuk på undersidan av bladen. Då kan jag känna på bladen och tänka på Sötnos, svarade tösen. Hon fick en planta Ken Janeck som har indument. Barn kan fastna för oväntade växter.
MVH
Jan Lindgren
Sussie F-Flower
24-11-2009, 23:19
CITAT (Jan Lindgren @ 24-11-2009, 23:05)

Hej!
Jag har ingen speciell favoritblomma men vill gärna berätta om ett litet barn som hälsar på ibland.
Flickans marsvin var svårt sjuk så familjen var här för att avliva djuret. Naturligtvis var det mycket gråt. Jag frågade om hon inte ville ha en blomma att sätta på marsvinsgraven hemma. -Kan jag få en sådan där rhododendron som är mjuk på undersidan av bladen. Då kan jag känna på bladen och tänka på Sötnos, svarade tösen. Hon fick en planta Ken Janeck som har indument. Barn kan fastna för oväntade växter.
MVH
Jan Lindgren

-Vad snällt av dig!
(betyder "indument" luden undersida? På ALLA växter eller bara på rhoddar?)
Eva i Höga
25-11-2009, 11:12
Jan, det var en fin liten barnberättelse!
Vad gulligt, Jan!
När min katt i mitt föräldrahem dog (jag hade flyttat hemifrån sedan några år tillbaka) så planterade min mamma Förgätmigej där.
Sussi, jag känner igen det där med orkidéen... Jag fick en av mamma och pappa när min son föddes för snart fem år sedan och den har blommat vid hans födelsedag sedan. Men tyvärr så la den av nu i år... Trist.
När vi förlovade oss fick vi en orkidée av mina föräldrar som jag är så rädd om! Tyvärr anses det visst vara en svårskött historia men än ser den ut att må bra!
Om både orkidéen och murgrönan vissnar samtidigt så kommer jag nog bli lite orolig för det här äktenskapet!
Jag har vitsippor i min trädgård från min barndoms sommarstuga. När det lilla fånget kommer på våren så tänker jag på hur lyckligt lottad jag var som storstads unge som fick komma ut på landet och på hur mycket skoj vi hade där i vitsippsfälten.
Ciczi
Bassam_
25-11-2009, 18:40
Tack för frågan
Jag vill tycka säga att den här doftens rankan mycket gott favoriten special när den blommar.
smuleborg
25-11-2009, 20:27
[attachment=44697:IMG_2083_4.JPG]
En vildpellis (P. x ardens) som vi fått av Bettan.
Och -
Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol...!
Bassam: vilken ranka var det?
Smuleborg: den var söt!
När man skriver pelargon så är det alltid Mårbacka eller de vita, cerisa och de klarröda som är det man kommer att tänka på. Jag är inte så insatt i pelargonvärlden men jag vet ju att det finns många varianter och många fantaster!
Varför köper jag alltid de där vanliga för...?
smuleborg
25-11-2009, 22:05
CITAT (Peztis @ 25-11-2009, 21:47)

Smuleborg: den var söt!
När man skriver pelargon så är det alltid Mårbacka eller de vita, cerisa och de klarröda som är det man kommer att tänka på. Jag är inte så insatt i pelargonvärlden men jag vet ju att det finns många varianter och många fantaster!
Varför köper jag alltid de där vanliga för...?

Mårbacka ligger oss varmt om hjärtat! Vi har "gamla stammar" (det heter väl så), tar sticklingar.
Pellisvärlden är stor (har jag rätt nyligen lärt mig). Om jag måste välja: Vildisar, mini/dvärgar och - Mårbacka (Mårbacka finns i "generna").
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.