|
Tigermama
24-11-2009, 14:04
Hej!
Jag är helt ny här på odla.nu. Precis i dagarna har jag fått tag på en odlingslott i närheten där jag bor. Jag har tidigare bara haft två pallkragar på den gemensamma gården där jag bor.
Lotten är ca 8x8m och har lite hallonbuskar i ena änden.
Annars är den helt tom och därför finns det massor att göra. Jag vill be er om tips på vad ni tycker jag ska odla. det som är viktigt för mig är att det ska vara lättodlat.
sen kan ni tipsa om hur ni skulle dela upp det också.
Tack!!!
Vad är det för typ av jord, vad är det för läge? Finns det stora träd bredvid, eller vad finns runt om? Var bor du och vad finns på lotten nu (öppen jord, gräs, ogräs etc.). Ett tips från en som varit i samma sits, det kan finnas mycket i jorden som inte syns, lökar, perenner etc. Jag upptäckte att jag hade tulpaner i gångarna och citronmeliss bland rosorna
Tigermama
25-11-2009, 15:34
Hej! Det jag vet är att det finns ett litet körsbärsträd precis på gränsen på ena sidan och massor av hallonbuskar på sidan längst bort. Jag bor i Sundbyberg och lotten har brukats fram till att den skördades nu i höst så det är mest öppen jord. Jag vet inte vad det är för typ av jord men det kändes geggigt när jag var där och tittade. snacka om att längta till våren
Jag hade nog delat upp landet något, t ex att du gör som en rabatt runt hela där perenner kan få växa.
Börja med sådant som är enkelt och tacksamt, när det funkar så kan du nästa år börja med lite mer udda saker.
Det här hade jag odlat i grönsaksväg:
Potatis, gärna en tidig och en sen sort Persilja (tänk på att den är tvåårig så den kan få växa i perennarabatten) Morötter Sallat, gärna olika sorter Rädisor (för de kommer så fort!) Tomater (finns de som klarar friland) Bönor Dill (kan vara lite kinkigt dock) Spenat Mangold (om man gillar det, jag gör det inte men det är enkelt att odal!)
Och sedan är det ju skoj med anuella blommor så du kan ta med dig hem!
Rosenskära Ringblommor Bollgilia ...och allt annat du faller för när du tittar på fröpåsarna!
Åh, en sak till! Sätt gärna en bänk/stol där så att du kan sätta dig en stund och pusta ut, ta en kaffepaus med bullar och beundra växtligheten!
Om du misstänker att det är något som du inte får ha ifred så kan du ju göra den i betong för då blir det lite svårare att stoppa in i bakluckan på bilen!
Jordgubbar är ju också skoj!!!
Monica zon 1
26-11-2009, 22:55
Hej Jag köpte en kolonilott med liten stuga här på sen sommaren och tror jag har full koll på de känslor du just nu upplever - spännande roligt och fantastiskt - men hjälp vad ska jag göra.....
Själv har jag läst en hel del dels här på odla.se + lite olika bloggar mm, innan jag bestämt mig och tänkte nu dela med mig av mina tankar, kanske något du fastnar för också.
Vill gärna odla saker jag kan äta och fina blommor som jag kan ta hem hella våren-sommaren. Först ätbart: Jordgubbar ett måste för mig, tänk midsommar med egen odlad nypotatis, egen gräslök OCH några nyplockade jordgubbar (jag bor i Skåne så det är inte ovanligt att det är klart för plockning då). Rabarber verkar också lätt odlat, frågade en granne som hade en STOR planta, han delade gladeligen med sig en del till mig, som jag planterat. Så var inte rädd för att även fråga dina grannar om såväl råd som sticklingar o prover...eller allt vad det nu kallas, jag har blivit fantastiskt trevligt bemött. Lite morötter, sallad och en hörna med örter har jag också bestämt mig för. En sak som jag uppfattar som viktig är att jag ka kunna gå i trädgårdslandet utan att trampa ner det jag odlar, så några gångar/indelning har jag också tagit till mig.
Sen blommor - där har jag redan beställt några fröpåsar. Har försökt läsa mig till så jag får spridning på blomster tiden så inte alla blommar med en gång, utan kan ha blommor från vår till sen höst. Jag har satsat på ett par färger och utgått från det. Men också konstaterat att jag har mängder med lökar i jorden redan - så våren ska bli fantastiskt spänande att få uppleva och se vad mina föregångare planterat i jorden...
Hoppas detta kan hjälpa dig på traven. Lycka till!
//Kolonisten som är "grön"
Tigermama
28-11-2009, 09:56
Tack för tipsen. Jag är också förväntansfull!! Det svåra är att välja bort tycker jag, man vill ju ha allt!!!
Jamen visst är det!!! Och innan man lär sig att inte så HELA påsen med frön... jamen sallad är ju gott och det behövs ju... javisst, men inte allt på en gång Fröpåsarna funkar ofta lika bra nästa år eller så byter du med någon eller ger bort det som är kvar. Välj inte bort mängden sorter, välj bort mängden av varje sort! Och på detta sätt så ser du ju också vad som funkar för och hos dig! Det är ju en del att ta hänsyn till: rådjur och andra objudna växter, typ av jord, bevattning, gödsling, omvårdnad... ja, du förstår.
Preussen
02-12-2009, 09:49
och tänk på att det tar tid, även om det är underbar tid. planera så att det hela inte blir ett stort projekt med en massa stress.
Jag tycker det är viktigt att fundera på vad man verkligen VILL ha snarare än vad som är lätt eller vad man borde ha. De saker man odlar av stor lust och nyfikenhet blir ofta de man lyckas bäst med, tycker är roligast att ta hand om och är lyckligast för när man lyckas! För mig är några sådana saker t.ex. vitlök, scharlottenlök, chili, gurka för inläggning, tomater, hirs till mina fåglar och div blommor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|