|
Jag är lite nybörjare, men lyckades få några chilifrukter (minns en namnet) att leva och må gott trots vintern. Trodde att de skulle gå åt, de har stora krukor och får nya snart, men min undran är alltså om jag ska klippa lite i den för att få dem grenigare eller om de ska få vara i fred? Frösatte nerium oleander som är som en massa strån som står rakt upp, fin och friska men får man dem att bli ygivare om jag klipper av dem till våren eller ska de vara i fred? Har beställt en massa pelargonfrön vilket jag inte har några frågor om, ville bara dela med mig.
Alexander-VG-zon3
24-11-2009, 16:13
nerium brukar efter den blommat grena sig mycket.
men vill du så kan du klippa ner den nu eller till våren. klipp strax ovanför ett bladpar, nod, bladveck. dom tål hård nedskärning om så behövs.
urbangarden
24-11-2009, 16:35
chili: du kan kapa, så du har en stubbe, precis ovanför där första grenparet har suttit. el. , jag brukar själv ta bort de flesta grenar, stora löv, men låta lite blad/nyväxt få va kvar, och sen låta den växa lite som den vill, och så ta bort alla nya blommor som ev. dyker upp med pincett. på våren kan du ju trimma ner den ordentligt i samband med att du sätter den i ny kruka med ny jord, och tar bort de mesta av de gamla rötterna.
flaxss: okej, då får de bli lite kapade strax till våren. (det är ju snart vår) Det ser så "pinnigt" ut som det är nu.
urbangarden: är det som en pil typ? Men det är för tidigt att klippa nu eller? Jag ska flytta den till ett ljusare fönster så det blir ju som vår för den på sätt och vis. Och ljuset vänder ju åter alldeles strax.
urbangarden
24-11-2009, 20:14
CITAT (Annina @ 24-11-2009, 16:50)  flaxss: okej, då får de bli lite kapade strax till våren. (det är ju snart vår) Det ser så "pinnigt" ut som det är nu. urbangarden: är det som en pil typ? Men det är för tidigt att klippa nu eller? Jag ska flytta den till ett ljusare fönster så det blir ju som vår för den på sätt och vis. Och ljuset vänder ju åter alldeles strax. tycker inte att det är för tidigt att klippa, jag har inga bilder på hur mina plantor som övervintrar ser ut, jag har norpat mina föräldrars fönster till det ändamålet  men, mmm, jo, asså att ta bort en stor del av plantan, låta en förgrening vara kvar, med lite nyutväxt och ett par mindre löv... onödigt med stora löv som bara snor energi, och knipsa av blomskott så fort du får syn på dom, snor massa energi i onödan. vattna sparsamt, ge praktiskt taget ingen näring, om några månader, ansa bort de mesta av rötterna och sätt i ny jord... men, det behöver inte vara så noga, dom är överlevare, så länge som du håller dom inne så går det nog bra, frost är no-no för chili.
härligt, kunde dock inte hålla mig så jag planterade om dem och klippte lite i dem i går. Tog bort de stänglar/grenar som vuxit nu i mörkret på hösten och var bleka och taniga.
Men lite blommor (inte årets utan nästa) har jag tänkt ha kvar så det blir frukter, då jag tycker de är så goda. Men eftersom det åtminstone blev förra säsongen rätt mycket blommor kan det då tydligen vara idé att inte ha kvar alla. Det blev ju inte frukt på alla och det kanske beror på att det vara för många blommor.
De är faktiskt riktigt vackra växter. Jag har två rätt så stora sorter som är väldigt gracila och två mindre som är mer kompakta. Ställde dem i söderfönster utan element under nu för att de ska få ha det skoj och kul.
Fick lite blodad tand och kanske måste sätta några frön den här säsongen också. Fast inte så starka. Jag hade valt de starkaste sorterna och man blir verkligen hetlevrad och det kan ju vara kul nån gång, men är rädd att tungan ska trilla ut och gommen utökas till ett dagbrott vid för stor förtäring.
En fråga till, paprikor borde väl gå att spara över säsongen också då? Det är väl som typ en kusin eller brylling eller nåt till chilifrukterna eller har jag fått det om bakfoten?
urbangarden
25-11-2009, 18:08
CITAT (Annina @ 25-11-2009, 16:31)  härligt, kunde dock inte hålla mig så jag planterade om dem och klippte lite i dem i går. Tog bort de stänglar/grenar som vuxit nu i mörkret på hösten och var bleka och taniga.
Men lite blommor (inte årets utan nästa) har jag tänkt ha kvar så det blir frukter, då jag tycker de är så goda. Men eftersom det åtminstone blev förra säsongen rätt mycket blommor kan det då tydligen vara idé att inte ha kvar alla. Det blev ju inte frukt på alla och det kanske beror på att det vara för många blommor.
De är faktiskt riktigt vackra växter. Jag har två rätt så stora sorter som är väldigt gracila och två mindre som är mer kompakta. Ställde dem i söderfönster utan element under nu för att de ska få ha det skoj och kul.
Fick lite blodad tand och kanske måste sätta några frön den här säsongen också. Fast inte så starka. Jag hade valt de starkaste sorterna och man blir verkligen hetlevrad och det kan ju vara kul nån gång, men är rädd att tungan ska trilla ut och gommen utökas till ett dagbrott vid för stor förtäring.
En fråga till, paprikor borde väl gå att spara över säsongen också då? Det är väl som typ en kusin eller brylling eller nåt till chilifrukterna eller har jag fått det om bakfoten? halloj, jo paprika kan du hantera på exakt samma sätt o nej du har inte fått nåt om bakfoten... då de är ett av chilins barn, det är en chili per definition, är capsicum annuum, vanligaste gruppen inom chili. det är chili som man avlat bort hettan på. jo, antal blommor är lite beroende på vad för förutsättningar plantan får, om man trixar och fixar för att få det att fungera, om man har för lite sol i fönstret, eller börjar sent, eller vad det nu kan vara för något... ja då kan det vara bra att man drar ner på blommorna så att energin den har räcker till , så den inte fäller blommor, eller att chilifrukterna blir miniatyrer  ju färre blommor destu större och kvalitativa frukter blir det från dom som är kvar. generellt sett, men behöver inte alltid bli så. jo visst är det roligare att låta dom se ut som riktiga plantor, jag försöker ge dom lite bonzai-stuk under vintern, tråkigt med ett par ledsna stumpar som titter upp ur krukorna
men hur ska jag göra med min avacadoplanta som är som en lång pinne (med blad), ska jag knipsa av den och var och när?
HEj
Avokado beskäras för att gränsa höjden bara och om den taning, man ska beskära till önska höden plus ska man ta bort tätta grenar ock torka och sjuka , du kan göra när som helst men borta från frost. H:BassaM
Hej Bassam!
Vad bra, nu känns det som jag törs tukta den lite, den bir ju bara längre och längre pinne fast med blad då.
Tack alla vad ni är hjälpsamma och svara på såna där små frågor man kar när man inte vet bättre.
Tusen rosor till er alla!
Kommer snart på nåt mer jag inte vet också. *hehehe*
Om jag nu kapar den långa fina stången avacadoplanta, finns det nån möjlighet att få den att rota sig och är det då bäst att stoppa den i vatten först eller i jorden direkt?
Hej Jag tycker om du kan gör den under vår tiden.. H:Bassam
CITAT (Bassam @ 09-12-2009, 22:01)  Hej Jag tycker om du kan gör den under vår tiden.. H:Bassam Tack då gör jag så, och försöker rota det avklippta är det att tänka på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|