|
Jag är lite nybörjare, men lyckades få några chilifrukter (minns en namnet) att leva och må gott trots vintern. Trodde att de skulle gå åt, de har stora krukor och får nya snart, men min undran är alltså om jag ska klippa lite i den för att få dem grenigare eller om de ska få vara i fred? Frösatte nerium oleander som är som en massa strån som står rakt upp, fin och friska men får man dem att bli ygivare om jag klipper av dem till våren eller ska de vara i fred? Har beställt en massa pelargonfrön vilket jag inte har några frågor om, ville bara dela med mig.
Alexander-VG-zon3
24-11-2009, 16:13
nerium brukar efter den blommat grena sig mycket.
men vill du så kan du klippa ner den nu eller till våren. klipp strax ovanför ett bladpar, nod, bladveck. dom tål hård nedskärning om så behövs.
urbangarden
24-11-2009, 16:35
chili: du kan kapa, så du har en stubbe, precis ovanför där första grenparet har suttit. el. , jag brukar själv ta bort de flesta grenar, stora löv, men låta lite blad/nyväxt få va kvar, och sen låta den växa lite som den vill, och så ta bort alla nya blommor som ev. dyker upp med pincett. på våren kan du ju trimma ner den ordentligt i samband med att du sätter den i ny kruka med ny jord, och tar bort de mesta av de gamla rötterna.
flaxss: okej, då får de bli lite kapade strax till våren. (det är ju snart vår) Det ser så "pinnigt" ut som det är nu.
urbangarden: är det som en pil typ? Men det är för tidigt att klippa nu eller? Jag ska flytta den till ett ljusare fönster så det blir ju som vår för den på sätt och vis. Och ljuset vänder ju åter alldeles strax.
urbangarden
24-11-2009, 20:14