Full version: SAAB-affären
Sidor: 1, 2, 3
Wilmer
Kan inte säga annat än att det är jättetrist förstås. Men hur sjutton kan man tro att SAAB alltid gått med FÖRLUST vad har då liksom fått företaget att rulla vidare wacko.gif . Affärer räknas hit och dit, bilar säljs på andra markander och räknas inte in i olika budgetar.. När GM tog över visade bolaget röda siffror och har så gjort sedan dess. Röda siffror kan också betyda icke förväntat vinst. Men ett bolag som inte tar sig bättre har inget att göra på marknaden hur tråkigt det än är. Affärsiden verkar inte ha varit briljant om man säger så.
Piccante
CITAT (Wilmer @ 18-12-2009, 22:48) *
Kan inte säga annat än att det är jättetrist förstås. Men hur sjutton kan man tro att SAAB alltid gått med FÖRLUST vad har då liksom fått företaget att rulla vidare wacko.gif . Affärer räknas hit och dit, bilar säljs på andra markander och räknas inte in i olika budgetar.. När GM tog över visade bolaget röda siffror och har så gjort sedan dess. Röda siffror kan också betyda icke förväntat vinst. Men ett bolag som inte tar sig bättre har inget att göra på marknaden hur tråkigt det än är. Affärsiden verkar inte ha varit briljant om man säger så.

Men i en stor koncern har man ju råd att täcka förluster genom att de delar av koncernen som går med vinst kan finansiera de andra. GM trodde kanske att varumärket SAAB skulle vara såpass exotiskt och uppfattas exklusivt att de skulle kunna sälja bilar som till 90% var baserade på andra modeller under namnet SAAB? Volkswagen gör ju så med SEAT/Skoda. Man säljer inte en VW som "lågprisbil" men en Skoda kan vara billig. Nu blev väl aldrig SAAB det lyftet på marknaden som GM räknat med. Men både SAAB och volvo såldes väl inte utan anledning, de var en belastning för annars framgångsrika koncerner som är världsledande på lastbilar.
Wilmer
Jovisst måste de ha hoppas och trott att det skulle gå bra annars hade de nog inte köpt SAAB. Jag har allt sorg i hjärtat efter alla år med SAAB, hoppades på ett mirakel in i det sista även om det inte kändes troligt.
Ralf
Markus
USA hade kraven på GM att för att stötta dem skulle dom rensa ut i utländska förlustbolag.. Opel gick ju plötsligt med vinst då tyska staten bla infört skrotningspremien.

Det sägs ju att Svenska staten varit den sämsta staten o stödja sin bilindustri....
Wilmer
Fast å andra sidan kanske det blir knepigt att stödja ett bolag som inte är svenskt.. Fast Opel är ju inte Tyskt wacko.gif Jaja, nu är det slut på gamla tider, någon som vill starta en industri med fint läge vid Göta Älv, bra arbetskraft och tekniskt kunnande finns i mängd, redo för nya tag yahoo.gif
Meriona
Jag är inte helt insatt i detalj vad regeringen gjort för saab och volvo och det tror jag inte så många av gemene man är heller, det händer mycket bakom stängda dörrar. Men att dagens besked om nedläggning var en överraskning för samtliga inblandade parter utan GM , det är nog visst och sant. Och som löntagare måste jag säga att det är ett jävla sätt att släppa ett sånt besked 6 dagar innan jul, hur fasiken tänker man då? wacko.gif Som jag fattar är det 3500 anställda på Saab numera (när jag jobbade så var det 9000) och de har fruar och barn. Barn som inte behöver gå på dagis, ingen behöver äta lunch ute osv. Ingen köper ny bil eller nytt hus. Ingen kostar på sig en slingblekning eller några nya kuddar till soffan. ALLA blir drabbade. Sen är det ett yttre led med underleverantörer både i vår närhet och i övriga Sverige som får mycket mindre att göra osv. Det suger riktigt mycket att en stor industri lägger ner, särskilt i en region där den mesta övriga industrin redan är död. Massa/papperindustri, textilindustri osv..... SKIT !!!! Iallafall är det inte jag som röstat fram den här regeringen, klen tröst.
Wilmer
CITAT (Meriona @ 18-12-2009, 23:53) *
Jag är inte helt insatt i detalj vad regeringen gjort för saab och volvo och det tror jag inte så många av gemene man är heller, det händer mycket bakom stängda dörrar. Men att dagens besked om nedläggning var en överraskning för samtliga inblandade parter utan GM , det är nog visst och sant. Och som löntagare måste jag säga att det är ett jävla sätt att släppa ett sånt besked 6 dagar innan jul, hur fasiken tänker man då? wacko.gif Som jag fattar är det 3500 anställda på Saab numera (när jag jobbade så var det 9000) och de har fruar och barn. Barn som inte behöver gå på dagis, ingen behöver äta lunch ute osv. Ingen köper ny bil eller nytt hus. Ingen kostar på sig en slingblekning eller några nya kuddar till soffan. ALLA blir drabbade. Sen är det ett yttre led med underleverantörer både i vår närhet och i övriga Sverige som får mycket mindre att göra osv. Det suger riktigt mycket att en stor industri lägger ner, särskilt i en region där den mesta övriga industrin redan är död. Massa/papperindustri, textilindustri osv..... SKIT !!!! Iallafall är det inte jag som röstat fram den här regeringen, klen tröst.

Vi kommer få en turbulent framtid här, det är det ingen tvekan om. Underleverantörerna finns ju spridda i en vid cirkel i västra Sverige och har levt på gränsen länge nu dessutom. God Jul liksom, jag tycker också det är helt förkastligt, de kunde väl väntat tio dagar när de nu kämpat i flera år wacko.gif
Meriona
Usch ja, det blir många som kommer hoppas på den där lottovinsten....inklusive jag! wacko.gif
Wilmer
...........Och jag, får börja köpa dem då.............. crying.gif
Meriona
Saabarna ska du nog inte köpa mera, men lotter - ja! smile.gif
Nu ska jag sova och drömma om att det bara var en ond dröm, om när jag vaknar igen så är allt rosenrött och Volvo och Saab ska bli ett. innocent.gif
Anma
Jag kommer att byta upp mig till en nyare Saab så småningom, lär ju finnas en och annan Saab till salu som är nyare än -05 de närmaste åren.
Wilmer
Sweet dreams Meriona -cry-.gif
Jo, bilarna kommer ju inte försvinna än... Anma, men jag köper lotten så länge ninja.gif har inte råd med SAAB.
Ralf
frågan är
kommer man att fortsätta med den tillverkningen som är startklar/redan pågår
eller kommer allt läggas ner omgående?
Motti
Tillverkningen kommer nog att läggas ner ganska snabbt eftersom det kommer att kosta millioner eller milliarder att tillverka de bilar som ligger på bandet..Mina sympatier till alla som jobbar på Saab som kommer att bli arbetslösa.
Huggorm
Samma sak hände ju med varvsindustrin i Uddevalla som jag kommer ifrån. Det var samma prat om att staden och bygden skulle gå under, men så blev det inte. Det tog ett par år och sedan blomstrade allting igen. Folk fick nya jobb och en mängd småföretag startades. Idag skulle jag tro att folk har det bättre än man hade före nedläggningen. Samma sak tror jag kommer hända i Trollhättan. Folk kommer om något år inse att det kanske fanns roligare saker att jobba med än att stå vid ett löpande band och skruva i likadana skruvar dag efter dag, år efter år.

Någon gnällde på regeringen, vilket jag tycker är märkligt. Vad anser ni att dom skulle ha gjort, gått in som ägare och tagit över budgetunderskottet? Saab har gått 45 miljoner back i veckan de sista elva åren, tycker ni det är rimligt att skattebetalarna skall subventionera en förlusttyngd bilproducent som egentligen ingen vill köpa bilar av? Jag tror inte ens sossarna hade gett sig på en sådan förlustaffär idag, även om det går bra för dom att komma med gratis uttalanden i media.
Ralf
CITAT (Huggorm @ 19-12-2009, 06:30) *
Samma sak hände ju med varvsindustrin i Uddevalla som jag kommer ifrån. Det var samma prat om att staden och bygden skulle gå under, men så blev det inte. Det tog ett par år och sedan blomstrade allting igen.

Finns dom som anser det tog 20 år för Uddevalla att återhämta sig.
Aqvakul
Det är klart att Trollhättan på lång sikt kommer att klara sig och troligtvis växa sig starkare än någonsin. Men nedläggningen av SAAB kommer på kort sikt att drabba ett stort antal människor både vad avser försörjning och självkänsla.
herkules
CITAT (Huggorm @ 19-12-2009, 06:30) *
Någon gnällde på regeringen, vilket jag tycker är märkligt. Vad anser ni att dom skulle ha gjort, gått in som ägare och tagit över budgetunderskottet? Saab har gått 45 miljoner back i veckan de sista elva åren, tycker ni det är rimligt att skattebetalarna skall subventionera en förlusttyngd bilproducent som egentligen ingen vill köpa bilar av? Jag tror inte ens sossarna hade gett sig på en sådan förlustaffär idag, även om det går bra för dom att komma med gratis uttalanden i media.

håller helt med dig, vi ska inte med skattepengar kliva in och hålla igång en biltillverkning som inte lönar sig.
jag tycker att det är otroligt tråkigt att så många människor på en sådan liten ort blir arbetslösa men samtidigt så är det ju ingen hemlighet att saab gått med förlust i många år, många måste ju vetat att den här dagen skulle komma och planerat för det?
KRT
CITAT (herkules @ 19-12-2009, 08:38) *
jag tycker att det är otroligt tråkigt att så många människor på en sådan liten ort blir arbetslösa men samtidigt så är det ju ingen hemlighet att saab gått med förlust i många år, många måste ju vetat att den här dagen skulle komma och planerat för det?

Hoppet är det sista som dör...... Och jag är övertygad om att många fortfarande hoppas att ett mirakel ska inträffa. Det har varit nära ögat så många gånger att de anställda och övrig befolkning nog inte riktigt kan acceptera att DENNA gången är det slut. Det handlar om ren självbevarelsedrift antar jag.

Gossen Ruda
Det är väl ingen som krävt att staten skulle gått in och tagit över SAAB, frågan är dock i hur stor grad man kunde hjälpt? Fast en annan fundering är hur stor del den dumma gåsen Maud har i nedläggningen. Vi minns väl hennes hackande på SAAB och GM i början av året, och bara lastade över ansvaret på GM.

Jag funderar också på om det vore bättre om man tillverkade bilar även med förlust eller om man skall ha flera tusen som får a-kassa och olika bidrag utan att göra nånting. Vilket är mest ekonomiskt?
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2009, 10:05) *
Jag funderar också på om det vore bättre om man tillverkade bilar även med förlust eller om man skall ha flera tusen som får a-kassa och olika bidrag utan att göra nånting. Vilket är mest ekonomiskt?

Av de som blir arbetslösa kan förhoppningsvis en stor del gå vidare och på olika sätt få nya jobb, visst måste det scenariot vara att föredra i stället för att staten ska fortsätta tillverka bilar på förlust år ut och år in, "bara" för att folk ska ha jobb att gå till? Att fortsätta tillverka bilar som någon slags arbetsmarksnadspolitisk åtgärd skulle också innebära att man får fortsätta anställa nya när äldre arbetare går i pension och så fortsätter det under en icke överskådlig framtid - en betydligt dyrare arbetsmarksnadspolitisk åtgärd än att ta ansvar för de 3500-8000 personer som berörs av nedläggningen nu.....

Jag ser iaf hellre att mina skattepengar går till omskolningsbidrag eller vad man kan tänkas hitta på, än att tillverka bilar på förlust för att folk ska ha jobb enligt gammal hederlig kommunistisk modell.....
Wilmer
Jag tror inte heller Trollhättan kommer försvinna på kartan precis som inte Uddevalla gjorde det (jag tror att vi som bor i Trollhättan märkte vad som hände i Uddevalla - massor av mina kollegor på SAAB kom just från varvet). Att det sedan bara är 8000 som blir arbetslösa kan glömmas, det är många led som blir drabbade! Allt från produktion, distribution, kontrollfunktioner, lager i följd - lunch restauranger, städbolag, dagis, affärer. Just nu är det som bekant lågkonjunktur så att vi ska få jobb någon annanstans inom den närmaste tiden är nog tyvärr en utopi, här kommer bidragen bli räddningen.

20 000 personer har jag hört beräknas förlora jobben i följden av en nedläggning.
Meriona
Och Uddevalla har just nu en stor arbetskraftsgenerator i Pininfarina som jobbar mot just.... bilindustrin. Och hur går det där tro när Saab läggs ner och Volvo säljs till Kina? confused.gif Hela Dalsland då med en arbetslöshet som går utom allt förstånd, nu blir det ännu värre. Det är inte bara att paketera hela familjer och flytta till annan del av landet, det låter lätt men är en tragedi för alla inblandade. Nä fy f-n rent ut sagt. Det var nog lättare att ställa om för 5-10 år sedan när akassan var 1,5 år och sen jobbade man lite i nåt åtgärdsprogram och så fick man nya akassedagar. Så funkar det inte längre, nu är det 7 månader och sen är det SOPSLUT! Dessutom har Metall inte någon inkomstförsäkring som de flesta andra fackförbund har, så det där med att få 80 % av lönen kan medlemmarna glömma om de tjänar mer än 18.700 kronor (som de flesta gör). De får cirkus 10 tusen att leva på, och räcker det tro när man har barn och hus? Såklart inte. crying.gif
Gita
CITAT (Meriona @ 19-12-2009, 19:52) *
Och Uddevalla har just nu en stor arbetskraftsgenerator i Pininfarina som jobbar mot just.... bilindustrin. Och hur går det där tro när Saab läggs ner och Volvo säljs till Kina? confused.gif Hela Dalsland då med en arbetslöshet som går utom allt förstånd, nu blir det ännu värre. Det är inte bara att paketera hela familjer och flytta till annan del av landet, det låter lätt men är en tragedi för alla inblandade. Nä fy f-n rent ut sagt. Det var nog lättare att ställa om för 5-10 år sedan när akassan var 1,5 år och sen jobbade man lite i nåt åtgärdsprogram och så fick man nya akassedagar. Så funkar det inte längre, nu är det 7 månader och sen är det SOPSLUT! Dessutom har Metall inte någon inkomstförsäkring som de flesta andra fackförbund har, så det där med att få 80 % av lönen kan medlemmarna glömma om de tjänar mer än 18.700 kronor (som de flesta gör). De får cirkus 10 tusen att leva på, och räcker det tro när man har barn och hus? Såklart inte. crying.gif

Lite nyfiken vad du tycker borde har gjorts. Själv tycker jag nog att nedläggning är det enda rimliga, att pumpa in miljard efter miljard i en verksamhet som inte fungerar är väl ändå ganska meningslöst. Varifrån skulle dessa miljarder komma. Självklart är det tråkigt för de anställda, men det är ju ändå inte jordens undergång och kan inte heller kommit som en överaskning för någon.
Gita
anne-li i olofstorp
CITAT (Gita @ 20-12-2009, 21:46) *
Lite nyfiken vad du tycker borde har gjorts. Själv tycker jag nog att nedläggning är det enda rimliga, att pumpa in miljard efter miljard i en verksamhet som inte fungerar är väl ändå ganska meningslöst. Varifrån skulle dessa miljarder komma. Självklart är det tråkigt för de anställda, men det är ju ändå inte jordens undergång och kan inte heller kommit som en överaskning för någon.
Gita

Vilken jävla cynisk kommentar!
jo för flera av de drabbade är det som jordens undergång!!!!!
En inkomstminskning på ca 50%!!! lev på det du! plus att jag idag läste att i Trollhättan finns idag 40 jobb att söka, varav 7 st är inom industrin.....
Och även om det inte kommer som en överraskning, så är resultatet förödande!!!!
håll du inne med dina cyniska åsikter och visa en aning empati för dom som drabbas.....
Aqvakul
CITAT (anne-li i olofstorp @ 20-12-2009, 22:00) *
En inkomstminskning på ca 50%!!! lev på det du! plus att jag idag läste att i Trollhättan finns idag 40 jobb att söka, varav 7 st är inom industrin.....
håll du inne med dina cyniska åsikter och visa en aning empati för dom som drabbas.....

Du hann före Anne-li, men jag kunde inte formulerat det bättre!! EMPATI verkar vara en bristvara hos vissa...
anne-li i olofstorp
CITAT (Aqvakul @ 20-12-2009, 22:02) *
Du hann före Anne-li, men jag kunde inte formulerat det bättre!! EMPATI verkar vara en bristvara hos vissa...

tack!
Piccante
Givetvis är det en tragedi för de enskilda personerna som drabbas men att Saab går i graven får man acceptera. Det var ju inte utan anledning som ägarna sålde Saab personbilar från Saab-Scania koncernen. Sen har GM aldrig lyckats få företaget på fötter. De som minns tekokrisen och varvskrisen (båda slog hårt i västsverige) vill absolut INTE se att staten går in som ägare elelr pumpar in miljarder. Med facit i hand så var staten inte bra på att driva textilföretag och varv och hur skulle Maud Olofsson lyckas med att tillverka bilar i Trollhättan? Sådan konstgjord andning för företag förlänger bara lidandet. förmodligen skulle folk sägas upp successivt ändå.
herkules

det är ganska många i sverige som lever på mindre än halva sin fd inkomst, det går även om det är tufft. välkommen till verkligheten.
det finns väl ingen som inte känner sympati? visst är arbetslöshet förödande, vem det än drabbar.
Rose
CITAT (herkules @ 20-12-2009, 23:55) *
det är ganska många i sverige som lever på mindre än halva sin fd inkomst, det går även om det är tufft. välkommen till verkligheten.
det finns väl ingen som inte känner sympati? visst är arbetslöshet förödande, vem det än drabbar.
Ja, vi är många som fått anpassa oss och leva på mycket mindre än förut. När det händer har man inget annat val än att se till att det går. Men kul är det inte.

Jag hoppas det ordnar sig för dom på SAAB. sad.gif
Gita

Visst allt är relativt, men du kan ju jämföra med att var sjätte människa på jorden svälter idag, svälten i världen har aldrig varit så stor som idag.Sen bör det ju finnas en massa kompetens och förhoppningsvis också drivkraft bland de SAAB-anställda. Jorden gick inte under när varven trors inpumpade stödmilioner las ner, eller när Ericson la ner i Karlskrona, gummifabriken i Gislaved med flera orter, där kom det mängder med kreativa framtidsinriktade småföretag och orterna blomstrar idag. Slutligen tror jag knappast de SAAB-anställda är hjälpta av att betraktas som stackars hjälplösa offer, kalla mig cynisk om du vill, jag skulle kalla mitt synsätt för optimism, dvs tro på människors kreativitet, drivkratt och överlevnasförmåga.
Gita
P.s Att kalla att man blir tvungen att eventuellt flytta för katasrtrof tycker jag är cyniskt när vi lever i värld där svält, krig och naturkatastrofer är vardagen för massor med människor. Jag har svårt att tänka mig att någon i Trollhättan blir utan vare sig mat eller tak över huvudet.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 21-12-2009, 11:26) *
Visst allt är relativt, men du kan ju jämföra med att var sjätte människa på jorden svälter idag, svälten i världen har aldrig varit så stor som idag.Sen bör det ju finnas en massa kompetens och förhoppningsvis också drivkraft bland de SAAB-anställda. Jorden gick inte under när varven trors inpumpade stödmilioner las ner, eller när Ericson la ner i Karlskrona, gummifabriken i Gislaved med flera orter, där kom det mängder med kreativa framtidsinriktade småföretag och orterna blomstrar idag. Slutligen tror jag knappast de SAAB-anställda är hjälpta av att betraktas som stackars hjälplösa offer, kalla mig cynisk om du vill, jag skulle kalla mitt synsätt för optimism, dvs tro på människors kreativitet, drivkratt och överlevnasförmåga.
Gita
P.s Att kalla att man blir tvungen att eventuellt flytta för katasrtrof tycker jag är cyniskt när vi lever i värld där svält, krig och naturkatastrofer är vardagen för massor med människor. Jag har svårt att tänka mig att någon i Trollhättan blir utan vare sig mat eller tak över huvudet.
Gita

Sålänge man själv har sitt på det torra och kan käka oxfilé och åka på semesterresor och köpa julklappar till barnen tycker jag inte att man ska uttala sig om hur människor som drabbas av arbetslöshet, utförsäkringar mm har det. Att göra jämförelser med jordens övriga fattiga hjälper föga. Du låter som de mammor som säger till sina barn att dom måste äta upp maten för att det finns så många barn som inte får någon mat. Som om dessa svältande barn skulle bli mättare av att dina barn tömde sin tallrik.
Ingen har väl sagt att de som drabbas av SAABs nedläggning (om det blir så) är hjälplösa offer men oro, ovisshet och mycket sämre ekonomi tär. Det är jävligt enkelt att sitta och låtsas vara optimist när man inte själv är drabbad.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 21-12-2009, 11:26) *
Gita
Gita

Som du vränger till det. Är det nu plötsligt Anne-li som är cynisk.

Säg som det är: Du skiter högaktningsfullt i såväl svältande u-landsmänniskor som arbetslösa och fattiga i Trollhättan.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 21-12-2009, 11:53) *
Säg som det är: Du skiter högaktningsfullt i såväl svältande u-landsmänniskor som arbetslösa och fattiga i Trollhättan.

meh - det gör gör hon väl inte, hur läser du?
försök att se lite ovanifrån/utifrån, alla har vi våra sätt att uttrycka saker och ting och jag ser då rakt inget konstigt eller cyniskt i det gita skriver.
det ÄR tråkigt för de som mister sina jobb JA, men det kan också komma något gott ur det med tiden, nya jobb, nya idèer mm, hoppet är ju som sagt det sista som överger en.
det finns redan folk som lever på existensminimumi sverige och det är skittrist att kanske än fler måste prova på det livet men samtidigt, det är ju så det är och så det har blivit i det här landet.
att vi i allt bär med oss att vi är vansinnigt lyckligt lottade som ändå bor i sverige kan väl knappast ingen neka till, att slippa krig och svält och naturkatastrofer är något vi borde tacka för varje dag, bär man med sig det så spelar nog inte en såld villa och en flytt någon större roll, även om det så klart spelar roll för den det drabbar just då det händer.
vem är cynisk och varför måste man tänka så smått?
god jul på dig aqvakul!
Aqvakul
God jul på dig själv, herkules... kompiskram.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 21-12-2009, 11:53) *

Hey Mister!
Mina erfarenheter och vad jag bryr respektive inte bryr mig om har du ingen aning om. Att bli uppsagt från jobbet p.g.a nedläggning är ingen katastrof det vet jag av egen erfarenhet, att leva på a-kassa en period är heller ingen katastrof - egen erfarenhet också där, att flytta för arbetet skull har jag också gjort och det är ingen katastrof.
Som den lärare du är borde du kanske vara lite mer försiktig med att dra förhastade slutsaster. Kanske borde du också vara lite mer försiktig med att devalvera språket och ords värde, det är ingen katastrof, även om det är trist, det som händer i Trollhättan. Om man väljer att kalla det katastrof, vad använder man då för ord om det verkligen skulle hända något katastrofalt. Det gäller för övrigt också ditt sätt att använda ordet fattig.
När det gäller svält och bistånd så kan man vara engagerad på ett betydligt mer handfast sätt än att skänka pengar till Röda Korset eller Rädda barnen och bidra till generalsekreterarnas miljonårslöner.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 21-12-2009, 13:02) *
Hey Mister!
Mina erfarenheter och vad jag bryr respektive inte bryr mig om har du ingen aning om. Att bli uppsagt från jobbet p.g.a nedläggning är ingen katastrof det vet jag av egen erfarenhet, att leva på a-kassa en period är heller ingen katastrof - egen erfarenhet också där, att flytta för arbetet skull har jag också gjort och det är ingen katastrof.
Som den lärare du är borde du kanske vara lite mer försiktig med att dra förhastade slutsaster. Kanske borde du också vara lite mer försiktig med att devalvera språket och ords värde, det är ingen katastrof, även om det är trist, det som händer i Trollhättan. Om man väljer att kalla det katastrof, vad använder man då för ord om det verkligen skulle hända något katastrofalt. Det gäller för övrigt också ditt sätt att använda ordet fattig.
När det gäller svält och bistånd så kan man vara engagerad på ett betydligt mer handfast sätt än att skänka pengar till Röda Korset eller Rädda barnen och bidra till generalsekreterarnas miljonårslöner.
Gita

Varför refererar du alltid till mitt yrke? Stör det dig på något vis? Att kastas ut i arbetslöshet just nu i den största massarbetslösheten sen 30-talet och med sämre ekonomiska villkor än i mannaminne, är en svår situation där många kommer att fara mycket illa. Vanligaste orsaken till fattigdom i Sverige är faktiskt arbetslöshet.
Lite medkänsla är väl det minsta vi kan bjuda på.

Återkom gärna vid lämpligt tillfälle hur du när det gäller svält och bistånd engagerar dig på ett betydligt mer handfast sätt än att skänka pengar...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 21-12-2009, 13:11) *
Varför refererar du alltid till mitt yrke? Stör det dig på något vis? Att kastas ut i arbetslöshet just nu i den största massarbetslösheten sen 30-talet och med sämre ekonomiska villkor än i mannaminne, är en svår situation där många kommer att fara mycket illa. Vanligaste orsaken till fattigdom i sverige är faktiskt arbetslöshet.
Lite medkänsla är väl det minsta vi kan bjuda på.

Återkom gärna vid lämpligt tillfäölle hur du när det gäller svält och bistånd engagerar dig på ett betydligt mer handfast sätt än att skänka pengar...

Du svarade inte på vilket ord du skulle använda om det verkligen hände en katastrof?
Just nu är jag aktiv i ett projekt som hjälper unga prostituerade flickor i bl.a Nepal tillbaka till ett värdigt liv och ger dem chans till utbildning.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 21-12-2009, 13:18) *
Du svarade inte på vilket ord du skulle använda om det verkligen hände en katastrof?
Just nu är jag aktiv i ett projekt som hjälper unga prostituerade flickor i bl.a Nepal tillbaka till ett värdigt liv och ger dem chans till utbildning.
Gita

katastrofer kan ha olika dignitet och omfatta olika antal människor, det fattar förhoppningsvis du också...

Utmärkt att du hjälper kvinnor i Nepal, möjligen är jag lite frågande till hur det kan ske utan penninginsatser...

Huggorm
På lång sikt är det bra för trollhättingarna att fabriken läggs ner. Nu kommer dom bli tvungna att ägna sina liv åt något mera meningsfullt än att stå vid löpande bandet och skruva i likadana skruvar år ut och år in. Tråkigt för dom som förlorar sina jobb, men den här nedläggningen har varit på gång i åratal, folk har haft god tid på sig att leta andra jobb. Men folk är ju som folk är, trots att dom jobbar på en industri som står på ruinens brant belånar dom sig så hårt att dom bara har råd att äta nudlar - så länge dom ens har jobbet kvar!

Kanske någon hamnar på min arbetsplats nu, min arbetsgivare har sökt folk hela hösten utan att få tag på någon. Värre arbetslöshet än så är det inte.
Meriona
Bra Huggorm, då kanske du kan tipsa Arbetsförmedlingen i Trollhättan om det, men ni kan nog inte ta emot alla....

Vad de där tokarna på Spyker nu kokat ihop kan man ju fundera på - nån som har en gissning?
Gita
CITAT (Aqvakul @ 21-12-2009, 13:31) *
katastrofer kan ha olika dignitet och omfatta olika antal människor, det fattar förhoppningsvis du också...

Utmärkt att du hjälper kvinnor i Nepal, möjligen är jag lite frågande till hur det kan ske utan penninginsatser...

Självklart behövs det pengar, jag har väl inte påstått något annat, men mitt bidrag är inte i första hand pengar utan tid och mina kunskaper, de finns de som är betydligt mer kapitalstarka än jag som i huvudsak står för pengarna.
Gita
Ralf
CITAT (Meriona @ 21-12-2009, 20:17) *
Vad de där tokarna på Spyker nu kokat ihop kan man ju fundera på - nån som har en gissning?

Vet ej om dom var rädda för att SAAB och GM-teknik skulle försvinna till Ryssland och nu säger dom att det inte är några Ryska finansiärer med längre i bilden.
Meriona
Hmmm, kan det var så, men finansiärer kan ju ta omvägar? och skulle Ryssland vara så farligt, men ja såklart för GM. Är de fortfarande livrädda för kommunister i SA? unsure.gif
Det var någon annan bank/finanskoncern också det talades om på radion, men jag hörde inte ordentligt tyvärr. Och så är det så stressande med alla halvsanningar, lika bra att inte höra på eländet till dess att det är beslutat.
Huggorm
Har GM någon teknik att värna över huvud taget? Tycker det hela låter rätt konstigt, och det pågår nog betydligt mer i kulisserna än vad som står i media.

Jag gissar att varken Spyker eller Koenigsegg egentligen varit intresserade av Saab utan bara av publicitet i media eller kanske de där lånen. Vad skall extrema sportbilstillverkare med en familjebil till?
Farbror Blå
Livet går upp å sen ner.

En industri som inte kan tjäna pengar kan vi i rättvisans namn tyvärr inte hålla vid liv.

Inga mindre företag som inte går med vinst kan överleva, varför ska vi skattebetalare å andra då hjälpa dom stora? Det är varken rättvist eller hållbart i längden.
Saab har i GM-koncernen gått back flera år och varför skulle det ändras nu?

Vi behöver satsa pengar i ny teknik, varor som det finns efterfrågan på ochnystart av fabriker
Huggorm
CITAT (Farbror Blå @ 21-12-2009, 22:26) *
Vi behöver satsa pengar i ny teknik, varor som det finns efterfrågan på ochnystart av fabriker[/b]

Jag är tveksam till om det är rätt väg att gå. Tillverkningsindustri lönar sig dåligt i ett höglöneland som Sverige. Vi är helt enkelt inte konkurrenskraftiga när en arbetare i Indien eller Kina gör jobbet dubbelt så snabbt för en tiondel av lönen. Visserligen är arbetskraften inte det enda som kostar när man driver industri, men det är en av de största kostnaderna.
herkules
kollade på nyheterna och det verkar som om alla trots allt är optimister som tror att det kommer lösa sig på ena eller andra sättet, det är bra, med vilja och målbild kommer man långt! det var ett reportage från england (birmingham?) där roverfabriken lades ned och flera tusen blev arbetslösa. de har jobb nu, andra jobb och sade sig trivas.
så - det blir nog bra, till slut! smile.gif
Gita
CITAT (Huggorm @ 21-12-2009, 22:35) *
Jag är tveksam till om det är rätt väg att gå. Tillverkningsindustri lönar sig dåligt i ett höglöneland som Sverige. Vi är helt enkelt inte konkurrenskraftiga när en arbetare i Indien eller Kina gör jobbet dubbelt så snabbt för en tiondel av lönen. Visserligen är arbetskraften inte det enda som kostar när man driver industri, men det är en av de största kostnaderna.

Tyvärr har du alldeles rätt, något som man i Sverige vägrat inse. Som det är nu har vi halkat ganska långt ner när det gäller kunskap och utbildning mycket beroende på att alla skall vara lika och skolan anpassad så att alla skall lära sig samma sak och på samma nivå. Inträdesprov är väl fortfarande inte tillåtet om det inte gäller musik eller idrott. Skolor för t.ex. specialbegåvade har ansetts som något fult och föraktfullt kallats elitskolar.
Träffade på en bekant på stan idag, tillsammans har vi fyra barn, samtliga högutbildade, varav tre bor och arbetar utomlands. Ett tecken på att något är fel tycker jag.
Gita
Piccante
CITAT (Gita @ 21-12-2009, 23:06) *
Tyvärr har du alldeles rätt, något som man i Sverige vägrat inse. Som det är nu har vi halkat ganska långt ner när det gäller kunskap och utbildning mycket beroende på att alla skall vara lika och skolan anpassad så att alla skall lära sig samma sak och på samma nivå. Inträdesprov är väl fortfarande inte tillåtet om det inte gäller musik eller idrott. Skolor för t.ex. specialbegåvade har ansetts som något fult och föraktfullt kallats elitskolar.
Träffade på en bekant på stan idag, tillsammans har vi fyra barn, samtliga högutbildade, varav tre bor och arbetar utomlands. Ett tecken på att något är fel tycker jag.
Gita

Det fjärde högutbildade barnet som bor kvar i Sverige är arbetslös akademiker eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon