Full version: Chiliplantor
Elanah
Sådde chiliplantor i våras som under sommaren växte så det knakade. Till min stora glädje började små chilifrukter titta fram Då kom naturligtvis bakslaget, ohyra. Lyckades hålla lössen i hyffsat schack ganska länge och när hösten kom tänkte jag plocka in chilin i värmen. Då kom naturligtvis lössen tillbaka och hela rasket åkte tillbaka ut på balkongen och jag trodde allt skulle dö. Trots att den inte fått ngn omvårdnad och flera frostnätter börjar nu de stora chilifrukterna ändra färg. I november! Borde de inte vara mogna för längesen?? Jag undrar nu iaf om ni tycker jag ska försöka ta in den igen el om den ska stå kvar i kylan.
urbangarden
CITAT (Elanah @ 24-11-2009, 19:23) *
Sådde chiliplantor i våras som under sommaren växte så det knakade. Till min stora glädje började små chilifrukter titta fram Då kom naturligtvis bakslaget, ohyra. Lyckades hålla lössen i hyffsat schack ganska länge och när hösten kom tänkte jag plocka in chilin i värmen. Då kom naturligtvis lössen tillbaka och hela rasket åkte tillbaka ut på balkongen och jag trodde allt skulle dö. Trots att den inte fått ngn omvårdnad och flera frostnätter börjar nu de stora chilifrukterna ändra färg. I november! Borde de inte vara mogna för längesen?? Jag undrar nu iaf om ni tycker jag ska försöka ta in den igen el om den ska stå kvar i kylan.

jag skulle inte låta chili stå ute en dag/flera dagar när det är frost.
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar olika lång tid för chiliplantor att bilda mogna frukter. Det finns snabba sorter som man kan få mogen frukt på i aug-sept även om man sår så sent som mars ex. sarit gat, hungarian yellow hot wax, aji crystal blanco.

Jag spar inga plantor eftersom jag odlar snabba sorter så sår jag nytt varje år. Chili får i stort sett alltid ohyra ifall man ska vinterförvara dem.

Jag har nästan inga problem alls med ohyra på chili under sommaren, jag odlar dem utomhus (ej i växthus) i stora svarta hinkar. Jag klämmer en del luskolonier för hand i början men sedan då de naturliga fienderna dyker upp på plantorna får de sköta bekämpningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon