Vi tog över en trädgård som stått orörd en längre tid vilket resulterat i en mängd små träd, hasselbuskage och diverse buskar.
Nu är jag trött på att såga för hand och har funderat på att skaffa en elkedjesåg. Eldriven, motiverar jag med för att då väger den mindre än en bensindriven.
Men vad mer ska man tänka på när man ska köpa?
Vill gärna höra erfarenheter från andra.
ps. Hassel växer fortare än man kan såga
Med kedjesåg är det viktigast att man lär sig slipa kedjan, är man ovan så hamnar den lätt i jorden eller annat som gör den slö.
anki/ronninge
25-11-2009, 07:00
vi köpte en eldriven motorsåg
men upptäckte ganska så snart att den var för klen.
den blev snabbt varm
så för oss lämpade sig den inte,
beror nog på vad man har för behov,
hur mycket man ska använda den och till vad !
lycka till..
Vi köpte också en eldriven, tänkte att det nog räckte eftersom trädgården inte är jättestor och det mest blir småbuskar och kanske ett och annat litet träd som ska ner, ungefär som det du beskriver....
Men den var alldeles för klen, kedjan hoppade av hela tiden, eller så blev den överhettade eller också satte sågen sig. Och då var det inga stora träd vi var på, några buskar, ett par små björkar och några grenar på större träd.
Lämnade tillbaka den och köpte en bensindriven - och den tar ner det den ska

Har aldrig kört fast och kedjan hoppar inte av.... Funderar faktiskt vem de eldriva är framtagna för, om det inte räckte till oss. Kanske framtagna för den som på sin höjd trimmar buskar eller sågar ner en förvuxen ros?
Tipset är alltså att köpa en bensindriven, men kanske en mindre modell?
Man blir ju avskräckt....
Ni som tyckt era maskiner har varit för klena - hur många watt har de varit på? (För visst är det ett mått på motorstyrkan?)
Eva i Höga
25-11-2009, 13:08
Jag tycker du ska börja med att fundera på en bensindriven istället. Så kanske du kan få mer goda råd sedan.
Ingen aning om styrkan, vi har som sagt lämnat tillbaka den, men det vore väldigt olikt min man att köpa den klenaste de har

.
Har förresten för mig att han först köpte en ganska billig, men skruven som spände kedjan höll inte för något. Så han fick den bytt mot en annan som var likadan. Då lade han på en viss summa och testade en tredje eldriven som var lika kass och då lämnade han igen den också och köpte en billigare bensindriven
MÅNGA turer till butiken blev det
Jag har en elkedjesåg, som funkar utmärkt, den är väl på maxeffkten i ett hushåll, 200 watt antar jag.
Givetvis måste den skötas, kedjan spännas och framförallt kedjeoljan måste fyllas på ofta. Har du ignen olja kan nog mmaskinen kännas slö.... Jag har med min Sthil kapat av träd på 30 cm diameter.
Huggorm
28-11-2009, 09:40
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 15:39)

Jag har en elkedjesåg, som funkar utmärkt, den är väl på maxeffkten i ett hushåll, 200 watt antar jag.
Givetvis måste den skötas, kedjan spännas och framförallt kedjeoljan måste fyllas på ofta. Har du ignen olja kan nog mmaskinen kännas slö.... Jag har med min Sthil kapat av träd på 30 cm diameter.
200W är ingenting, du menar nog 2000W?
Aqvakul
28-11-2009, 09:47
Jag är faktisk jättenöjd med min elsåg. Det är en billig variant (ca 1000 kronor) av märket Partner. Jag använder den mest till att såga ved (ibland rejält grova stockar), men har också tagit ner mindre träd. Känner inte att jag behöver en bensindriven. Min såg luktar inte, släpper inte ut en massa avgaser, låter mindre och startar alltid.
Huggorm
28-11-2009, 09:53
Min gissning är att dom som har problem med sina elektriska motorsågar har köpt billigaste möjliga smäck från Kina. En lite dyrare kvalitetssåg borde fungera alldeles utmärkt trots att den är eldriven.
Solstorm
28-11-2009, 10:09
Jag har haft två elsågar genom åren. Den första fanns i huset när jag flyttade hit, den höll i flera år. När den tog slut så köpte jag en ny som också den höll i många år. Tycker att de varit jättebra. De har används mycket även till stora träd och när man sågat ner träden till ved. Inget tungt att dra igång, startar direkt och orkar mycket. Jag tyckte att det kändes enklare och behändigare med elsågen när man ska ta ner ungträd, fast det kanske beror på att bensinsågen är stor och otymplig och jag är nog lite rädd för den.
Fast nu har vi bensindriven såg och vedkap istället.
jag har också en elsåg husqvarna, som har funkat alldeles utmärkt i flera år.
har sågat både små och större träd på tomten. ej för yrkes bruk men jag är nöjd med min
Kanske sent ute men när vi köpte vårt lilla hus så valde jag per omgående bort just kjedjesåg. Gick på motorsåg direkt och är mycket nöjd med mitt val. Fälde och sågade upp en björk på 23 meter i helgen, diameter från 40cm och neråt. Tror inte att en kjedjesåg hade mått så bra av det jobbet.
Välj näst minsta motorsågen av en kvalitéts märke
Vilket du än väljer glöm inte skyddskläder minst byxor och skor det gör ont att få en såg i benet.
CITAT (LasseB @ 08-12-2009, 18:43)

Vilket du än väljer glöm inte skyddskläder minst byxor och skor det gör ont att få en såg i benet.
Ja, det räcker med att den nuddar benet så blir det rejäla sår.... Har sett det på nära håll och det tog tid att läka så jag - skaffa ordentliga skyddskläder - det inkluderar även GLASÖGON.... Träflisor i ögonen gör också ont!!!
har haft min elkedjesåg i 9 år nu. Främst till att kapa ved. och med en välslipad kedja gör den ett bra jobb.
Den är på 1500 watt och förutom att sladden begränsar räckvidden så är det skönt att slippa avgaser vid vedkapningen. Den är givetvis inte lika kraftfull som en bensindriven, men att kapa normalstora stammar är inget problem.
Med miljöbensin blir du av med uppskattningsvis 95% av de skadliga avgaserna Jag märken en stor skillnad nu när jag kör trimmer, gräsklippare och motorsåg på "rätt" soppa.
Visserligen 2-3 gånger dyrare men det är min hälsa värd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.