Full version: Trollhasselmystik
Thea
Enligt trädgårdsmästaren kan man ta knopparna från trollhassel (en sån där krokig pinn-sak) och övervintra dem över snön. Hur gör man det? Ska man lägga dem i en påse eller på något vis skydda dem från att bli uppätna eller andra hemskheter?

Ge mig svar! smile.gif

Glad advent!
Åsa, mälardalen zon 2
Trollhassel (Hamamelis) har inga krokiga grenar däremot har ormhasseln (Corylus) krokiga grenar.

Fast jag förstår inte vad du menar med att ta knoppar från ormhasseln och övervintra. Hela grenar kan du övervintra utomhus ev. kan du även lyckas övervintra hela ormhasselsbuskar planterade i marken ifall du bäddar in dem väl eller odlar den i skyddat läge den är ju bara härdig upp till zon 4 och i Umeå är det väl något högre växtzon. Täcks växten också av ett tjockt snölager så isolerar det mycket bra under vintern.
kerstin z5-6
omrhassel klarar sig fint i umeå -om du väljer ett skyddat upphöjd läge ,
Tänk på att grenarna på vintern-våren utan blad är själva tjusningen,så placera den så du kan se den ofta .
om du gräver ner en gren under snö kan det gå att sticklingsföröka den när det tinat fram smile.gif
Tingstäde
Ja - trollhassel och ormhassel är helt olika saker.
Vad gäller ormhassel är min köpta buske och andra jag sett uppenbarligen ympade på vanlig hassel (på roten förmodar jag) för det tittar upp sådana rackere som man får knipsa bort lite a la vildskott på rosplantor.
Kanske jag planterade ormhasseln för grunt en gång i tiden då det begav sig.
Tingstäde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon