Ulla-Kajsa
Vad har ni för tips på rosor.
Jag vill ha en ros vid var sida om dörren till växthuset. Det är skjutdörr och ca 3 m i nockhöjd. Rosorna får gärna dofta och ha intensiv färg. De ska hellst inte skicka iväg rotskott.
Kajsa
Var bor du i för zon, någon särskild färg ?
Ulla-Kajsa
JAg bor i zon 1, blåsigt läge och sandjord.
Färgen ska vara intensiv, men det gör inget om den är rosa gul eller röd. Bara inga rotskott.
Ezereht
Har du tänkt ge den gödsel då och då, eller har du tänkt den ska klara sig själv mest? Tänker sandjord är inte så näringsrik i sig själv... Men om du kan tänka dig gödsla ja jisses.. i zon 1 kan du ju ha hur mycket som helst!!!!!!!!!!!!!! Men jag skulle valt en Austinros kanske, för dom är så vackra och doftar gott, samt blommar även på hösten.

Kolla på www.floralinnea.se och på austinrosor.

Dom borde inte ge rotskott om du gräver ner dom så rötterna hamnar djupt ner i marken. Kanske också en rotspärr mor växthusväggen så dom inte känner att därinne är det ju mycket varmare.
Kajsa
Då kan du välja på många, här några förslag
Austinrosorna luktar gott

Leander, Austinros blir ca 2 x 1.5 m, stark doft av frukt

Charles Austin, Austinros ca 1.5 - 2 x 1.20 m, fruktdoft, aprikosgul

James Galway, Austinros en klätterros som är ganska smal men blir 2 - 2.5 m hög, stark doft och rosen har stora fyllda blommor, lite taggar. Min älsklings ros.

Eglantyne, Austinros blir ca 1.5 - 2 m här så, doftar starkt
Och det finns mängder av Austinrosor för zon 1 att välja på. Du kan också titta i mitt album/Austinrosor för fler förslag.

Mme Boll, en gammaldags Portlandsros, doftar starkt och blir ca 1.5 x 1 m, blommar om

Duchesse de Rohan, också en gammal Portlandsros med stark doft, ca 1.5 x 1.20, blommar om

Honorine de Brabant, en Bourbonros med stark doft, rolig och randig, frisk, samma storlek som rosorna ovan.

Annars varför inte lyxa till det och sätta en stamros i kruka på var sida, på vintern snor du in dom i vinterväv och förvarar dom i växthuset, borde gå i zon 1.

Ulla-Kajsa
Ja dessa austinosor ser onekligen underbara ut! Charles Austin gick direkt till mitt hjärta!
Och visst ska jag gödstla!!! i sanden försvinner all näring.
Nu ska jag ta en titt på floralinnea och kolla vad min dröm kan kosta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon