Full version: Dagens Rugosa
Kajsa

Mme Georges Bruant, en fransk rugosahybrid från 1887. Botanica Rosor skriver att det är en zon 4 ros, har bara haft den en vinter då frös den inget, osäker på höjden men ca 1.20 - 1.5 m ? Ena föräldern är en klen klätterros Sombreuil och den andra Rosa rugosa, så det är väl därför den inte är så tuff som många andra.
Doften en tung parfymdoft !

Frisk, minns inget annat från sommaren, remonterar.
susehn
Ser skön och skör ut...... ovanligt bladverk, inget rugosigt över det, ljusgröna med röda skaft, häftigt!
svennis
Blev fötjust i den med en gång!
Trodde det var en pimpinell ros.. giggle.gif
renate
Den är snyggt och väcker mitt habegär.Jag skriver den på min önskelista.Den blir fin i min nya rosgång vid garaget.
Christina i Taxinge~
En snygging som jag inte har! smile.gif

Kajsa, hur klarar blommorna regnväder? Klibbar knopparna ihop? Blir de vita blommorna rödprickiga?

Kajsa
Nja, ärligt talat minns jag inte det Christina, den kändes ganska skir, inte som en tuff rugosa, minns inga röda prickar, blommorna hänger lite. Kolla också på Rosenpostens hemsida, den är köpt där.

[attachment=44703:DSCN2792.jpg]

Här ännu en bild som inte ligger i mitt album, rosen blev ca 1.20 i sommar
Rosenposten skriver att den ska ha minst 6 tim sol. dom anger zon 3 men det tror jag inte riktigt på då den inte frös något här i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon