rikard454
Hej alla!
Jag har en stor bjässe till fredskalla som hängt med mig i många år. Den har i alla tider mått bra men nu plötsligt vill den inte "vara med längre". Den slokar rejält och ser allmänt ledsen ut.

Det verkar som detta utlöstes av att byta plats men det har den varit med om flera gånger tidigare i livet utan att knota... Har provat att låta den torka ut ordentligt, vattna den, ge den näring, koppla på en blombelysning, etc. men inget verkar hjälpa. Så vitt jag kan se finns det inga skadeinsekter/ohyra på den alls.

Jag funderar om jag skulle plantera om den, den har idag en jättelik kruka men den har inte planterats om på bra många år - bara fått ny jord de översta 10 centimeterna då & då.

Vad tror ni om att ta upp den från krukan, förska skaka av all jord från rötterna för att se om jag övervattnat den och kvävt/dödat rötterna? Och sen sätta den i vatten med näring och se om den skjuter nya rötter och därefter en tid senare plantera om den i några säckar ny jord...?

Tack på förhand,
/Rikard
Bassam
Hej
Det är bra att tittar på rötter och ser om de ruttna eller inte , de vet om de ruttna , du ska borta alla skadad rötter och omplantera den i nya jord, men om de är friska du ska kasta ut den på grund att den går på evinnerlig vissna på grund att du glömde dom utan vatten lång tid eller rötter dumpar i vatten lång tid. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon