DykUnderYtan
Letar med ljus och lykta efter någonstans där jag kan få tag på Blodört 'Sanguinaria canadense'.

Någon som har tips på hur/var jag får tag på den?
Chamomille
Här smile.gif

Kanske skulle lämna länken också... http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=H

Va konstigt det blev. Men sök där så hittar du smile.gif
DykUnderYtan
Jamen titta, vad bra. Trodde inte det var så enkelt. smile.gif

Är det någon som har ett stort bestånd så köper jag gärna även någon planta till våren eller när det lämpar sig bäst.
Bassam_
Tack för frågan

Jag tycker mycket om säga den här blodört inte så bra den farligt när den blöder. du torka ordentligt så den inte sprider sig till nästa generetion.
Eva 33c
Sanguinaria canadense tillhör inte de allra lättaste att så, helst bör man få tag på färska fröer. Sen växer den relativt långsamt också. Så om du kan få tag på en planta är det nog ett bättre alternativ, om du nu inte absolut vill så själv rolleyes.gif
På trädgårdsamatörernas marknader brukar den dyka upp, men ska väl inte vara alltför ovanlig i plantskolan heller? Själv vill jag köpa den dubbla varianten, såg att nån sålde dem på Mässan förra året...
ingrids
Jag tror Botanicus säljer rötter av den dubbla (botanicus.nu).
KarinSKARA
Om jag får vara lite petig skall det nog vara Fylld man kallar den åtråvärdaste av dem.

[attachment=44705:327_Sang...plex__1_.jpg]

Mycket snygga höstblad har de också.

[attachment=44704:1Sanguin...SDC13796.JPG]

Här finns några läckra närbilder, även på den enkla varianten:
http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/267061/

Räkna runt 100:- för 'Multiplex' under det har jag aldrig sett den till salu i vart fall.
Den enkla fins oftare på växtmarknader och säljs från 25:-
Eva 33c
Nog är den fyllda (som den ska heta smile.gif ) blodörten värd 100 kr! Som en näckros på land...
DykUnderYtan
Jag är absolut intresserad av dem båda och visst kan det vara värt 100:- om man får en planta istället för att så dem.

Växtmarknader, det var ju just det. Vart hittar man dem? Alla pratar om dem men jag vet inte vart jag ska ta mig... bor i Stockholm. Nu är det förstås inga växtmarknader mitt i vintern... smile.gif
KarinSKARA
Den fyllda går bara mig veterligen, att föröka genom delning. Har aldrig hört att någon får frön på den i vart fall.

Trädgårdsföreningarna brukar ofta ha en liten träff där "plantbyten" sker. Leta efter förening i ditt område och hör hur de brukar göra där. Leta sedan även i städer runt där du bor. Ibland är det värt att åka några mil för att träffa likasinnade och fixa lite mer växter till trädgården på samma gång.

Så är det inte allt för ovanligt sommartid att det är Forumträffar runt om i Sverige. Där kan man ofta hitta mycket smått och gott. Går ju också i förväg att "skicka önskelista" när datumen anonseras ut här på Forumet eller AoT.

STA har en sida med lite på G inför 2010. Scrolla ner lite så hittar du det på högersidan, kanske någon där framöver är i din närhet. Listan är ny och fylls på efter hand, så kika in på den även längre fram i vår.
http://www.tradgardsamatorerna.nu/
DykUnderYtan
Jo jag ska kika på STA, blev nyligen medlem både där (Sthlmsregionen) och i Svensk Trädgård (Huddinge). Men jag har ju inte riktigt kommit underfund med vad de har för aktiviteter än. Fick nya numret av HemTrädgården idag, så jag ska kika vad jag hittar där också. smile.gif
Ranunculus
Hej DykUnderYtan
Jag har båda sorterna, om du mailar mig till våren så kan jag skicka plantor till dig.
Susan på Pitcairn Alpines har en enkel form med en blomma som ser ut som en stjärna.
Den heter Sanguinaria canadensis 'Star'. Hon har en hel del andra roliga saker också.
Ulla
DykUnderYtan
Tusen, tusen tack för hjälpen Ranunculus och alla andra. Verkar som att jag borde kunna få tag på efterlängtad blodört till våren. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon