Full version: ICA
elvisjö
ICA lägger ned lagret i sthlm och kör varorna från Västerås i stället
Åtgärden kallar ICA för "ett led i vår ekologiska strävan"
Är det inte så att ica har fler butiker i Stockholm än i Västerås ?
om man flyttar verksamhet från Sthlm till Västerås och kallar det ekologiskt
borde det inte då bli ännu mer ekologiskt om man flyttade lagret till Haparanda med ICA´s logik??
Nauti
ICA har väl så att allting måste fraktas till centrallagret först, även om producent och detaljist ligger 100 meter från varandra. Jag har aldrig tänkt på ICA som särskilt ekologiska.
Piccante
Ekologisk är ett väldigt misshandlat begrepp som definitivt inte har med ICAs logistisk att göra.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 18:47) *
Ekologisk är ett väldigt misshandlat begrepp som definitivt inte har med ICAs logistisk att göra.
Inte? När jag tänker ekologiskt så tänker jag att hela tänket skall gälla från jord till bord. En vara som är odlat ekologiskt i Kenya och sedan flugen till Sverige känns för mig inte ekologisk längre.

Jag tänker på ekologiskt som att det är alternativodlat på ett sätt som ser det hela mer ur ett helhetsperspektiv där fokus ligger på miljö. Har inte tänkt så mycket eller kollat upp vad det faktiskt innebär, för mig har det varit mer av ett luddigt begrepp men ändå någonting positivt.
*Stintan*
Nauti, du ska nog skilja på ekologi och ekologiskt odlad mat.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 19:40) *
Nauti, du ska nog skilja på ekologi och ekologiskt odlad mat.
Det var väl det sistnämnda som togs upp och det som jag pratade om?
RibesRubusVitis
Uppgifterna i inlägget räcker inte för att avgöra vilken placering som är mest "ekologisk" i betydelsen miljövänlig. Även till ett lager i Stockholm fraktas förmodligen de flesta varor med lastbil. Avgörande är vilken omväg de tagit från odlare eller uppfödare. Ett lager i Haparanda får rimligen det mesta söderifrån, vilket onekligen vore en omväg. Även om det inte funnes en enda Icabutik i Västerås, är det åtminstone teoretiskt möjligt att ett lager där vore mer ekologiskt...
Meriona
Det skulle också kunna innebära att inte dra in mer koloxid i Storstockholm som redan har tillräckligt. Om nu regeringen vill ha Väggtullar där för att minska host-host-et (förståeligt) så kan det ju vara en smart lösning att lägga lagret en bit utanför (inte så många mil till Västerås dock). Så jag tycker det är mer vinn än förlora.
Tobb
Ekologiskt (ex KRAV) hänvisar till hur varorna produceras. Man måste väll välja närproducerat om man vill ha korta transportsträckor för matvarorna.

EDIT:

Allmäna regler
"Transport
2.12.5
Transporter av KRAV-certifierade produkter får utföras av åkerier utan särskilt
avtal. Leverantören ska se till att märkning av produkter, följesedlar och fakturor
är utformade enligt kapitel 1, Märkning och marknadsföring. Köparen ska vid
mottagandet kontrollera att produkten är ordentligt märkt och emballerad på ett
sådant sätt att förväxling/sammanblandning inte kan ske.
KRAV-certifierade produkter ska transporteras och hanteras så att särhållning
säkerställs och att ingen kontaminering av produkterna kan ske. Produkterna får
inte förorenas av behållare, emballage eller omgivningen i övrigt. (EU)"

Här specas bara att man ska särhålla krav från vanlig mat så inte kontaminering uppstår..

Fiske 17.5
"Transporter och förädling ska använda så lite energi som möjligt genom att
välja bästa tänkbara bränsle och teknik samt välja den kortaste vägen mellan
havet och konsumenten."

Enbart på fiskebiten kommer man inte på transporterna.

Bilaga 1
"Energianvändning
– Energiförbrukningen i produktionen ska minimeras.
– Förnyelsebar energi ska användas när så är möjligt.
– Miljömärkta elleveranser bör användas."

Här står det bara om produktionen och att använda förnyelsebar energi, men inget hur långt man får köra.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 19:50) *
Det var väl det sistnämnda som togs upp och det som jag pratade om?

Ja men det är ju det som är felet med ditt tänk att du inte skiljer på det.
*Stintan*
CITAT (elvisjö @ 25-11-2009, 18:24) *
ICA lägger ned lagret i sthlm och kör varorna från Västerås i stället
Åtgärden kallar ICA för "ett led i vår ekologiska strävan"
Är det inte så att ica har fler butiker i Stockholm än i Västerås ?
om man flyttar verksamhet från Sthlm till Västerås och kallar det ekologiskt
borde det inte då bli ännu mer ekologiskt om man flyttade lagret till Haparanda med ICA´s logik??

Västerås kanske ligger bra till för distribution ut till butikerna. Lagret i Sthlm ligger ju bara bra till för ICA-butikerna i Sthlm men det finns faktiskt ett stort antal ICA-butiker utanför den stora staden också. Tror inte att det spelar så stor roll om man kör från Sthlm till Västerås eller tvärtom + att det rimligen blir närmre till butikerna väster, söder och norr om Västerås.
RitRat
Även ICA-lagret i Umeå läggs ned. 130 personer mister jobbet.
Märklig miljö-politik, precis som ni skriver flera av er.
Piccante
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-11-2009, 20:52) *
Uppgifterna i inlägget räcker inte för att avgöra vilken placering som är mest "ekologisk" i betydelsen miljövänlig. Även till ett lager i Stockholm fraktas förmodligen de flesta varor med lastbil. Avgörande är vilken omväg de tagit från odlare eller uppfödare. Ett lager i Haparanda får rimligen det mesta söderifrån, vilket onekligen vore en omväg. Även om det inte funnes en enda Icabutik i Västerås, är det åtminstone teoretiskt möjligt att ett lager där vore mer ekologiskt...

Det var min poäng. "Ekologisk" använts ofta synonymt för miljövänlig. Ekologi har inte nödvändigtvis med något miljövänligt att göra.
Ralf
Sen har vi ju detta med järnväg, det är trång på spårent i Stockholm o ICA ska ju lägga över mkt på spårtrafik.
netaave
Ica låg ju från början bara i Västerås, sen har det växt ut över landet då fler storlager behövts.
Anma
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 22:38) *
Sen har vi ju detta med järnväg, det är trång på spårent i Stockholm o ICA ska ju lägga över mkt på spårtrafik.

Och det är ju positivt.
fjonke
CITAT (Anma @ 25-11-2009, 23:46) *
Och det är ju positivt.

Ja det gäller att se det positiva i allt! Och då kanske det skapas mer arbete i Västerås å det e ju oxå bra.

Tror du känner nån som jobbar på deras lager för läääänge sen.
Anma
CITAT (fjonke @ 04-12-2009, 14:20) *
Ja det gäller att se det positiva i allt! Och då kanske det skapas mer arbete i Västerås å det e ju oxå bra.

Tror du känner nån som jobbar på deras lager för läääänge sen.

Jo jag gör ju det. yes.gif
Carl

Findus fångar sin torsk i Nordatlanen eller östersjön. Fraktas sen till Kina för att rensas och sen tillbaka till sitt central lager sen till Icas central lager sen till butiken, Vad säger ni om det??
gnon49
CITAT (Carl @ 04-12-2009, 15:56) *
Findus fångar sin torsk i Nordatlanen eller östersjön. Fraktas sen till Kina för att rensas och sen tillbaka till sitt central lager sen till Icas central lager sen till butiken, Vad säger ni om det??

Ja den fisken är mer berest än jag någonsin kommer att vara. Detsamma gäller även djupfryst färdigmat där en del kött köps från fjärran länder. Man skulle troligen höja rejält på ögonbrynen om man visste hur mat fraktas, tillverkas och far runt i världen innan den når butiken i lilla Svedala.
Ralf

Fisken fångas i Barents hav. (övriga hav anses fortfarande ha för lite fisk enligt Findus)
Den handfileas i Kina, istället för maskinfileing i Europa. på Så sätt får Findus ut 15 % mera från varje fisk, hon kan alltså fiska mindre mängd fisk i haven.
Gita

Varför gör man så? Jo för att det av något sätt är lönsamt , man gör det alltså inte för att var elak. Ett företags primära uppgift är att tjäna pengar, annars går det åt skogen.
Kanske vi bör undrar varför vi byggt ett samhälle där detta förfarande är lönsamt.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon