bil
Jag köpte ett växthus på ca 23 m2, från Classicum för 2 år sedan. Nu i senaste blåsten gick stagen som håller ihop växthuset innifrån av, så växthuset har börjat luta och iom det så har 11 glasrutor spruckit. Men det stora problemet är ju att det kan blåsa helt omkull, så det hela är ju akut. Classicum säger att växthusen tål bara vind upp till 22 m/s. Nu vet jag inte hur jag ska göra, finns det ngn här som har erfarenhet av Classicum växthus där konstruktionen har blåst sönder, och hur har ni åtgärdat dem ? Konstruktionen behöver ju förstärkas eftersom det kommer att blåsa mer än 22 m/s fler ggr, och deras aluminiumstag är ju uppenbart för klena.
Vet ngn här om det finns möjlighet att få ersättning från ngn försäkring för detta ?
flouee
Står det ngnstanns att det bara ska tåla 22m/s? Blev du upplyst om det vid köpet? Har det blåst mer än så? Kan du hävda att de undanhållit information eller att det är felkonstruerat? (Ett växthus bör ju kunna tåla "normala" vindstyrkor, vad det nu är?)
bil
Nej, jag blev inte upplyst om att det bara tål 22 m/s, det berättade Classicum vid telefonkontakt i detta ärende.
Det är möjligt att det står om det någonstans, men det är inget som jag har noterat för då hade jag aldrig i livet köpt det. 22 m/s blåser det ju många gånger varje år. Jag vet inte hur mycket det blåste vid detta tillfälle, inte extremt mycket tycker jag. Det var inte storm eller så. Kan man få reda på hur mycket det blåste vid ett speciellt tillfälle, på en speciell ort ?
Det kanske inte blåste 22 m/s ens. Jag köpte växthuset inkl montering, så jag antar att om det var felkonstruerat så hade väl gubbarna från Classicum upptäckt det ?
Anja Danmark
Ved ikke, hvordan det fungerer i Sverige, men mit drivhus er dækket af min almindelige husforsikring, fordi det er sat fast på et støbt fundament - måske skulle du undersøge din forsikring?

Og jeg synes nu, at 22m/s er en ret stærk vind - det må da blæse ualmindeligt meget hos dig, hvis du har så stærk vind ofte?

Jeg tror ikke, at du finder et drivhus, hvor producenten vil garantere mere - mit Euro-Serre fra Willab er også garanteret op til 22 m/s.

Mvh
Anja
bil
Det blåser väl kanske inte så ofta 22 m/s , men det händer väl ändå överallt att det gör det då och då. Här var det iallafall inget annat som blåste sönder. Inga takpannor for iväg eller så. Våra vindskydd till hästarna som ju har ett mycket större vindfång stod kvar utan problem. Jag har varit införstådd med att glaset skulle kunna tänkas blåsa sönder vid en ev. storm. Men aldrig i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att själva växthusstommen hade kunnat rasa !
Men tack för tipset med försäkringsbolaget ! Mitt står också fastgjutet så det kanske går.
(Stod, för de fastgjutna stagen slets av i vinden, det var de som inte höll.)
Bassam
Hej

Det är bra med försäkringsbolaget , men det är bättre om man fasta den bra.

H:Bassam
Anic
Det är olika för olika försäkringar, vissa husförsäkringar kräver tillägg, men det är ju bara att fråga.

När mitt växthus blåste bort, mer eller mindre, mailade jag smhi och fick en detaljerad rapport om hur mkt det blåst den dagen under de olika klockslagen, från den närmaste vädermätningsstationen där jag bor, fast även om jag kunde visa att mitt växthus blåst sönder innan blåsten överskred gränsvärdet var willab inte hjälpsamma. Önskar nu i efterhand att jag varit mkt mer påstridig, men man lär sig med hmm åren hehe.
LasseB
SMHI kan säker ge dig uppgift på vindarna medel och toppar (gissar att det var byig vind när detta hände).
Föreslår att du stagar huset med trästöttor gärna 75 x 45 mm slå mer en påle i marken som du fäster stöttan i stöttan bör ligga i 45 graders vinkel mot växthuset och stödja mot en planka på 120 x 22 hur du fäster den breda plankan i växthuset vet jag inte men ju stadigare du kan fästa dess mindre risk att fler rutor går sönder
bil
Vi har dragit vajrar inuti växthuset, i kors på gavlarna. ( Den typ av vajer som man har som mantåg på båtar).
Vi ska även sätta rostfria stag i hörnen.
Jag ska tillägga, att när vi satte upp växthuset hade vi en god vän som är konstruktör på besök, och han sa direkt att denna konstruktionen är för klen, den kommer inte att hålla när det blåser.
Vi valde att förlita oss på att Classicum, visste vad de gjorde, istället för honom sad.gif
Dyrt misstag, 14 sönderblåsta fönser+ 3 takfönster+allt jobb med att rikta upp växthuset igen.
Bara glaskostnaden i material är 5000 kr.
Vad gäller försäkringen så gäller inte den när det blåser sönder av vinden, även om man har tilläggsförsäkring för växthus. Hade däremot ett föremål kommit flygande och slagit sönder växthuset hade det gällt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon