swempis
29-11-2003, 17:21
Vi köpte en liten palm när vi var på kanarieöarna
och nu har vi planterat den i en stor kruka, men nu är det kallt ute så nu får vi ha den inne
Hur ska jag ta hand om den????
Snälla hjälp oss!!!
Troligen så ljust som möjligt, måttligt med vatten och en dusch då och då. Försök att härma den miljö den växte i, så gott det går! VAd är det för palm ni släpat hem?
andreas i uppsala
29-11-2003, 22:39
hur ser eran palm ut?Om ni kan säga hur den ser ut så är jag ganska säker på att jag kan komma på vad det är för en palm.Utan att veta något om palmen så skulle jag ändå gissa att det skulle kunna vara någon slags phoenix (dadelpalm)eftersom de är väldigt vanliga runt nordafrika,kanarieöarna och södra spanien.Kanarieröarna har en egen inhemsk palm och det är phoenix canariensis.
mvh
andreas
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2003, 09:24
Kanariepalmen Phoenix canariensis brukar gilla sval och ljus vinterförvaring.
Blomsterfrämjandets skötselråd:
kanariepalm - (Phoenix canariensis)
Ursprung: Kanarieöarna
Skötselråd:
Ljus och temperatur: I halvskugga, ljust, soligt. Gärna ute sommartid. Vintertid ljust och svalt ner till 10-12°C.
Vatten och näring: Låt jorden torka till mellan rikliga givor. Svag näring i vattnet, vintertid en gång/månad. I svalt rum spar-samt med rent vatten.
Att tänka på: Se till att hela jordklumpen blir våt, låt den sedan torka till. Idealiskt rum är ett inglasat, frostfritt uterum. Här blir den praktfull. Planteras om i hög kruka och kraftig jord med bark, lera, sand. Mycket lättskött.
andreas i uppsala
30-11-2003, 14:54
canariensis är en av de härdigaste av arten phoenix.Vuxna exemplar är härdiga till cirka 10-12 minusgrader.Om man besöker Nice någon gång så kan man se dom på promenad des anglais.De är särskilt populära runt Côte d'Azur.Canariensis klarar sig också ganska bra i sydvästra england.Canariensis stamm växer väldigt långsamt,först när den blir cirka 25 år så börjar stammen komma igång på allvar .De är mycket lätta att dra upp från frö.Det är därför de är så billiga på allehanda palmaffärer som tex palme per paket och the palm centre.På ikea har de canriensis som de erbjuder till ganska höga priser om mna jämför med the palm centre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.