LenaS
Var kommer egentligen alla fröer från som vi kan köpa i olika fröbutiker?

När man läser Impectas katalog för 2010 står det "Men varje år presenterar
vi en katalog som innehåller mer än 2000 olika kvalitetsprodukter. Enbart i vårt eget
namn, inga masstillverkade eller utländska märken."

Sen när man hittar Impecta på google så står det:

Impecta Fröer - Frö till alla växtgrupper. Egen import av frö från hela världen.

Packar man då om fröerna i egna påsar och kallar dom produkter "Enbart i vårt eget namn" i egna fröpåsar?

Och när vet man att ett frö passar nordiskt klimat? Om man har importerat från hela världen?

Nån som kan reda ut? confused.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Fröodlingar finns över hela världen, även i sverige.

Fröfirmorna handlar sina fröer från fröuppköpare som handlar över hela världen, fröfirmorna får då säckar med fröer som de sedan packar i fröpåsar. Det skulle inte vara tekniskt möjligt för en fröfirma att odla tusentals fröer själv mede tanke på att man med vissa växter måste ha ett säkerhetsavstånd på några km eller mil för att förhindra korspollinering + alla växtslag sätter inte moget frö i sverige.

Mycket av det som säljs ex. hos Impecta är inte anpassat för odling i nordiskt klimat utan behöver vinterförvaras och liknande. Man får testa mycket själv för att se vad som funkar, därför brukar jag rekommenderar att man satsar på ett basutbud av såna växter man vet funkar och sedan lägger till en del nya och exotiska växter som man inte vet riktigt hur de funkar.

Sedan finns det ju även firmor som främst säljer frön anpassade för nordisk odling ex. Runåbergs, men de säljer ju främst grönsaksfrö och där är det ju bra ifall man lyckas få en skörd. Runåbergs har även en liten egen odling av frö + de testar även sina fröer när det gäller hur bra de gror vilket inte alla gör.
LenaS
Tack Åsa för utförligt svar! smiley_small_hug.gif

Jag får det ändå inte att stämma...

Då är det ju vilseledande och direkt falsk marknadsföring om det står "Enbart i vårt eget namn..." när man kanske i själva verket köpt in fröer från Kina och sen stoppar dessa fröer i egna fröpåsar utan att nämna ursprungsland.

Mina chiliplantor som väl fröerna kommer från Mexico trivs alldeles utmärkt i vår "nordiska klimat" i köksfönstret rolleyes.gif
Tomater och det gäller väl även Impectas och Runåbergs tomatfröer ska ju helst odlas i växthus och passar ju då egentligen inte vårt "nordiska klimat".

Det gäller väl bara att anpassa odlingen med sorterna man odlar antar jag.

Tycker det är dags att införa krav på ursprungsland på fröpåsarna vi köper i alla fall. tummenupp.gif
KURT
När det gäller grönsaker som t ex chili och tomat, så är det viktigt att välja sorter som har kort utvecklingstid, så att de hinner mogna. För tomat har man också b l a i Ryssland utvecklat många sorter som tål kallare klimat. Men de sorterna finner man inte alltid hos de stora fröfirmorna, ofta får man leta hos olika föreningar t ex:

http://www.foreningensesam.se/
http://www.tomatklubben.se/
LenaS
Intressant, tack för länkarna Kurt! smile.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs har tomatsorter som är frilandstomater och flera av dessa funkar ofta bättre utanför växthuset än i enligt min erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon