SannaLasso
26-11-2009, 13:27
Nu i höst köpte jag tre olika amaryllislökar från Odlas shop.
Alla är i ungefär samma storlek och har behandlats precis lika och stått bredvid varandra, planterade lika grunt i samma jord och i lika stor krukor.
Ena löken (Splash) började skjuta blad ganska tidigt (ingen knopp) och har nu LÅNGA (ca 50cm) blad men ingen knopp/blomma.
En (Picotee) har fått nu ca 10-15 cm långa blad men ingen knopp.
En (Dancing Queen) fick två stänglar med tre knoppar vardera. Knopparna på första stängeln blommar nu för fullt - enomt vackra! - och den andra stängeln har stora svällande knoppar.
En hit och två missar alltså!
Vad är det som gör att vissa amaryllisklökar går i blom och andra inte trots samma skötsel?
Är det bara sorten som avgör - varför säljs då lökar som är för unga för att kunna blomma?
Kan jag göra på något särskilt sätt för att även de två som inte får några blommor nu ska kunna blomma nästa år (för den här gången är det väl kört)?
Tacksam för svar/råd!
Amaryllis
26-11-2009, 13:38
Som du säger så har de sköts likadant. Rumstemperatur, ljus och lite vatten och de borde blomma. Jag vet att alla lökar inte får knopp. Vet inte varför. Men det är lökens "fel" och beror inte på dig. Chansen att du får knopp på de som saknar knopp är liten. Har du tur kanske de blommar till våren eller sommaren? Hursomhelst, du får "spara" dem och översomra dem och låta dem blomma nästa år istället. Eller nej, jag skulle ha reklamerat!
Meriona
01-12-2009, 13:01
Jag ska reklamera Picotee, den har bara blad, de andra lökarna har antingen blommat över eller blommar.
SannaLasso
03-01-2010, 17:00
Nu måste jag i ärlighetens namn uppdatera!
Det har tagit tid men NU har min Picotee två blomstänglar varav den ena kanske börjar spricka upp om några dagar!
Den som blommade först - Dancing Queen - fick enorma blommor på två stänglar och nu flera evckor senare har den fått en tredje stängel där just en av tre knoppar har spruckit upp.
Splash - den som först bara sköt upp enormt långa blad - fick en enda stängel med fem medelstora blommor varav tre har blommat över och två blommar för fullt just nu. Blomstängeln är mkt tjock men ca hälften så lång som bladen och jag kan inte se någon andra stängel. Den kanske kommer?
Av detta har jag lärt mig att alla amaryllis inte alls har samma växtcykel elelr följer samma regler. Eller så var det bara mina lökar som inte ville följa instruktionerna. Hur som helst så har DANCING QUEEN blommat mer än gott och väl för alla tre, maken till enorma, fylliga och oerhört vackra vitroströda amaryllis har jag nog aldrig sett! Och så presterar den ju en tredje helt magnifik bonusblomning nu i efterhand också!
SannaLasso
03-01-2010, 17:18
Hm - nu upptäckte jag att den hör tråden ligger i fel forum. Skulle väl ligga i KRUKVÄXTER? Går den att flytta?
Jag lade just in en albumbild av väninnans minst lika vackra DANCING QUEEN som den jag fick. Den finns alltså i mitt album, lyckas inte få in den här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.