Jag har letat efter en "förvandlingstabell" för gradtal mellan varmluftsugn och konventionell ugn men jag använder nog fel sökord för jag hittar inget så nu frågar jag här:
Har ni varmluftsugn och hur korrigerar ni gradtalen? Jag menar, Om det står tex 175 grader i ett recept, hur mycket lägre skall man då ha i varmluftsugnen? 160 eller lägre/högre? Finns det ett absolut tal, tex minska 15 eller 20 grader eller ändras gradtalen beroende på hur hög värmen är.
Jag har inte fått det här klart för mig och nu närmar julen sig och då vill jag att bröd, mat mm skall bli gräddat på rätt temperatur.
Har just köpr en spis med varmluftugn och vi kör med samma grader som tidigare och som står i recepten Tycker det funkar utmärkt.
Har aldrig hört att man ska korrigera tempen beroende vilken typ av ugn man har
Chamomille
26-11-2009, 14:46
I många recept står det olika temperatur för olika ugnar. 20 grader lägre ska man ha om man har varmluftsugn. Så har det stått i de recept jag har läst
Myosotis
26-11-2009, 14:49
Ja, det brukar vara 15-20° lägre. Men det skiljer mycket mellan olika ugnar.
ingrids
26-11-2009, 15:01
Det skiljer sig dessutom mellan olika recept i samma bakbok jag har så jag tror att skillnaden kan/ska vara olika beroende på om det är matbröd eller småbröd. Jag använder min varmluft i första hand för att värma eftersom jag misslyckats mer än en gång med bröd.
Det är just för att jag misslyckats med bröd och bullar tidigare som jag inte använt varmluftsfunktionen på de två tidigare spisarna jag hade (det blev ojämnt gräddat, bränt i ena änden på plåten och halvgräddat i den andra).
Nu är jag inne på min tredje och nu skall jag minsann gå in för det har jag tänkt. Dessutom är det förstaval på vredet. Det gamla vanliga (över-/undervärme) ligger som sista val.
15-20 grader säger ni. Jag hade för mig att det var något sånt men kunde inte hitta det i manualen eller på nätet. TACK! Nu måste det väl bli ordning på grejerna.
Myosotis
26-11-2009, 16:25
Jag känner igen det där, jag använder heller nästan aldrig varmluft av samma anledning. Det är nog en dålig ugn.
Aqvakul
26-11-2009, 16:37
Vi använder sällan varmluftsfläkten, då vi känner oss osäkra eller ovana när det gäller att hitta rätt temperatur. Fördelen med varmluften är ju annars att man kan grädda mer åt gången. Men det behöver vi sällan.
(Varmluftsugn ingick i vår nybyggda lägenhet. Vi hade nog knappast satsat extra på det annars.)
Den är rätt ok till matlagning, framför allt klyftpotatis men jag tycker att man får passa mer på den. Jag upplever inte att det går snabbare, bara att det väsnas mer.
Tips: Om ni har ugnen inmonterad i ett skåp i midje/brösthöjd: Ta av er glasögonen innan ni öppnar luckan! Det blir rätt immigt
Aqvakul
26-11-2009, 17:37
CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:57)

Tips: Om ni har ugnen inmonterad i ett skåp i midje/brösthöjd: Ta av er glasögonen innan ni öppnar luckan! Det blir rätt immigt

och vår brandvarnare brukar börja tjuta....
Chamomille
26-11-2009, 18:09
CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:57)

: Om ni har ugnen inmonterad i ett skåp i midje/brösthöjd: Ta av er glasögonen innan ni öppnar luckan! Det blir rätt immigt

Jaa, det är lika kul varje gång jag öppnar luckan. Tycker sambon....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.