Hej alla, var ute idag och kollade runt lite i rabatterna när det var så fint väder ute och gissa min förvåning när jag ser att krokusarna är på väg upp Kommer de verkligen klara sig till den riktiga våren??
Alexander-VG-zon3
26-11-2009, 17:28
de flesta vårblommande lökväxter får blad under hösten som tittar upp ett par cm. sedan så slår dom ut till våren som normalt. bladen/knopparna klarar vinterkylan.
men visst är det roligt att se att det ligger i startgropen, samma sak kan man ju se på träd och buskar på deras vinterknoppar, det är ju där det spricker ut till våren. så redan nu kan man ju se våren.
spacepingo
29-11-2009, 12:38
vilken tur, då ska de nog klara sig. För några år sedan hade jag en påsklilja som blommade den 12 december
Susalusa
26-12-2009, 17:30
Blev också lite nervös när jag igår såg att några av mina lökar redan börjat sticka upp! Tror det är snödropparna. Men då är det alltså ok! Vill ju inte att de förtar sig och försöker sig på att blomma redan nu, utan att de är kvar till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.