En hanhumla förmodar jag, fotat för ett par år sedan, på en liten holme i Mälaren. Den var vacker, men vem är det?
Meriona
29-11-2009, 09:53
Om inte du vet Amaira, så...
Kan humlor para sig med andra arter och ge hybrider?
Hans i Värmland
29-11-2009, 13:53
Det är ingen humla-utan ett bi.Pälsbi.
Gossen Ruda
29-11-2009, 16:25
Tveksam att det är ett pälsbi, dom skall enligt mina uppgifter ha håriga bakben. Jag har dock aldrig sett något själv. Jag tror mer på en hane av Ljus jordhumla Bombus lucorum, det finns nästan ingen gräns för hur mycket gult dom kan ha.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2009, 16:25)

... en hane av Ljus jordhumla Bombus lucorum, det finns nästan ingen gräns för hur mycket gult dom kan ha.
Inte? Vad bra! Då tror jag det också.
Meriona! Om inte jag vet ...
Världen - humlevärlden inte undantagen - är alldeles
proppfull med saker som jag inte vet!
Jag tror inte humlor kan ge hybrider...
Hans! Tack för ditt engagemang och svar, men jag är ganska säker på att det verkligen var en humla.
Hanarna kommer ju senare på säsongen, så tidpunkten kan ju också vara viktig vid bestämningen.
Tulipanaros
01-12-2009, 11:24
Hur som helst är han väldigt söt. Jag skulle vilja sträcka fram fingret och klappa den där ulliga pälsen, försiktigt, försiktigt...
Gossen Ruda
01-12-2009, 12:04
CITAT (Tulipanaros @ 01-12-2009, 11:24)

Hur som helst är han väldigt söt. Jag skulle vilja sträcka fram fingret och klappa den där ulliga pälsen, försiktigt, försiktigt...
Jo, dom ser gulliga ut. Jag har någon sådan i samlingen. Det går fö fint att klappa dom eller ha dom i handen, hanarna saknar gadd. Det bästa kännetecknet på hanar av ljus jordhumla är fö en stor gul hårtofs på nosen.
Meriona
01-12-2009, 12:34
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2009, 12:04)

Jo, dom ser gulliga ut. Jag har någon sådan i samlingen. Det går fö fint att klappa dom eller ha dom i handen, hanarna saknar gadd. Det bästa kännetecknet på hanar av ljus jordhumla är fö en stor gul hårtofs på nosen.
Jag klappar humlor ibland, men jag frågar inte om det är han eller hon. Jag får nog leva med risken att det är en hona med gadd. De är lika mjuka som de ser ut.
Gossen Ruda
01-12-2009, 15:00
Humlor är ganska fridsamma djur och det skall mycket till innan dom sticks. För det mesta försöker dom bara sparkas med ett av mellanbenen. Jag har dock för många år sen blivit stucken av en humla när jag råkade trampa på den.
Så humlor har gadd... det visste jag inte. Jag har alltid hört att de bränns men de kasnke inte har en så kraftig gadd som en geting då så sticket blir mer brännande?
CITAT (Peztis @ 01-12-2009, 23:03)

Så humlor har gadd... det visste jag inte. Jag har alltid hört att de bränns men de kasnke inte har en så kraftig gadd som en geting då så sticket blir mer brännande?
Hur skulle ett djur kunna "bränna"?
Eva i Höga
02-12-2009, 08:35
Det finns ju brännmaneter...
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2009, 15:00)

Humlor är ganska fridsamma djur och det skall mycket till innan dom sticks. För det mesta försöker dom bara sparkas med ett av mellanbenen. Jag har dock för många år sen blivit stucken av en humla när jag råkade trampa på den.
Jag blev stucken/brännd när jag råkade lägga mig på den - fullkomligt rättfärdigt tyker jag

Men jäklar vad de brännde till, värre än getingar...
Gossen Ruda
02-12-2009, 11:18
Honhumlor har gadd precis som andra honsteklar. Det som sprutas in är en cocktail av diverse proteiner, vanligtvis, och den blandningen är lite olika beroende på art och kan därför upplevas som smärta eller på annat sätt. Jag blev en gång stucken av en vägstekel som jag fångat och det var en enorm brännande smärta och en viss förlamning i fingret. Det blev dock ingen inflammation, jag kunde inte ens se var sticket var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.