Motti
Har en askopp ute på verandan !förra vintern en morgon låg det fimpar över hela verandagolvet och jag blev hel förbryllad confused.gif Men en dag såg jag en Talgoxe som var och hackade på fimparna ?det har hänt flera gånger nu .Är det något som fattas dom eller annvänder de tobaken att gnugga in sig med mot ohyra ?Har set på Animal planet att en del fåglar annvänder giftiga växter att göra rent fjädrarna med mot ohyra.
Myosotis
Spontant tänker jag bara: TA BORT! Dödligt giftigt!!

CITAT (Motti @ 26-11-2009, 21:19) *
...en del fåglar annvänder giftiga växter att göra rent fjädrarna med mot ohyra.

Det är sant och det var en mycket smart koppling/fundering som jag dock inte tror på i detta fall, har i alla fall aldrig hört talas om det. Talgoxar och andra mesar, kråkfåglar osv. är intelligenta och anpassningsbara, det ligger i deras natur att undersöka allt. Ofta upptäcker de mat på det sättet men de kan också utsätta sig för fara. De är helt enkelt bara nyfikna och klåfingriga. Jag tycker verkligen du ska se till att de inte kommer åt fimparna (täcka över dem).
Motti
Har en askopp med väldigt litet hål i och tömer den varje dag !men ibland missar man ju det,ska skaffa en blomkrukaoch sätta upp och ner på ett fat istället.Konstigt att de ger sig på fimparna ?har aldrig varit med om det förut confused.gif Jag matar småfåglarna med Solrosfrön som jag alltid gör på vintern och även kråkorna får mat här.Min första tanke var att de har någon slags brist på något så det var för det de hackade i fimparna.Men nu ska jag åtgärda askoppen !
Myosotis
CITAT (Motti @ 26-11-2009, 23:13) *
...har aldrig varit med om det förut...

Det kan vara en "tradition", någon påhittig individ börjar och de andra härmar, medan talgoxarna några kilometer bort aldrig hört talas om det. Ett tag gav de sig på kittet på fönsterna här, några år senare hackade de hål i en duk på ett utebord hela tiden. Båda beteenden försvann igen efter ett tag. När jag bodde i Norrland hade jag en fågelmatning ute i skogen, det tog jättelång tid innan mesarna hittade dit för att de inte kände igen en talgboll som mat. När sen någon nyfiken hade provat spred sig nyheten snabbt till ett antal talgoxar, talltitor och lappmesar i skogen.
Motti
Ja vi bor ju ute på landet så det kan vara så att det var nytt för dom med askoppar !vi har ju skogen alldeles inpå här så det är ju inga "Statsfåglar"precis rolleyes.gif Konstigt ändå att de vågar sig inpå knutarna så när vi har katt confused.gif Jag är ju 56 år och har alltid matat fåglarna men aldrig varit med om att de käkat fimpar fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon