Motti
Hur sätter eller hänger man Talgbollar utan att Kråkorna kan sno dom ?Köppte en talgbolls hängare med tak men det hjälper inte det tar dom på ett par minuter eller när man inte ser !surrade taket med ståltråd men den fixade dom.Ha någon ett tips om hur man slipper plundring av talgbollar ?
KURT
Man kan prova att hänga upp den i två trådar som går åt olika håll, då kan inte djur dra upp bollen, utan för att äta så måste de sitta på bollen.
Motti
Tack Kurt ! ska prova det ,inte för jag missunnar Kråkorna men de käkar ju talgbollar i parti och minut.
Snöflinga
Jag sätter opp talgbollarna i kedjor, då kan inte skatorna dra upp dem ... men det där med två trådar var ju smart, skall prova det också smile.gif
Lavin
det finns ellipser i spriralformade tråd som hängs upp i en krok, de ser rätt så trevliga ut. De måste dock knytas fast ordentligt, råkorna gungar av dom annars. Otroligt envetna och kluriga fåglar. Såg rätt kul ut när de fått ner behållarna, då rullade de dom med näbben och hackade tills bollen började smulas sönder. Var ett litet underhållande spektakel med en tio råkor och ett gång skator som åskådare. När de storfåglarna lyft kom sparvarna och tog hand om det de missat.
KRT
Jag har ett "talgbollsrör" i nät med ett litet tak, och trots skator (här är det skator snarare än kråkor/kajor som snor talgbollarna) har småfåglarna fått ha den i fred. Det KAN iofs ha något att göra med att jag har fågelmatarna i ett äppelträd ca 5 m från huset och att storfåglarna inte vågar gå så nära?
I vilket fall som helst är talgbollsröret toppen, man bara stoppar i talgbollar i ovandel och lägger på locket.
Sidorna är i nät (ca 1x1 cm stora öppningar) så fåglarna kan äta längd hela röret - och det gör de också. Ibland sitter 6 eller 7 pilfinkar och hackar samtidigt smile.gif
Wilmer
Vilka kluriga fåglar! Jag har inga sådana omkring mina matningsplatser, men jag har sett andra som har "probelmet". I en trädgård har jag sett att de byggt upp en fyrkant av kompostgaller (inkl.tak) som småfåglarna kommer in i, men inte katter och stora fågar. De har hängt div. fågelmatare från taket där i, så kan småpippisarna smaska i fred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon