|
tantGröön
27-11-2009, 07:45
Hej
Vilka tomatsorter kan man med gott resultat odla på friland?
Läs gärna Åke Truedssons bok "Odla tomat". Man kan också få lite mera information från: http://tomatsidan.se/http://www.tomatklubben.se/
Tulipanaros
27-11-2009, 13:06
Vilken zon bor du i? Titta gärna på http://www.tomatsidan.se. Michael Andersson, som också säljer sitt eget frö, odlar alla sina tomater på friland i zon 3. (Åke Truedsson rekommenderar framför allt växthus, om jag minns rätt.) Jag bor i zon 3/4 och har odlat Ida gold, Siberia, Ida och Stupice på friland. De tre första är busktomater, Stupice högväxande. Ida gold är min favorit; otroligt tidig, tålig och läcker. De båda röda busktomaterna Siberia och Ida är OK, men inte lika rikbärande och inte riktigt lika goda. Stupice är jättebra; stora, fina, friska, röda tomater; inte riktigt lika delikat smak som Ida gold, men riktigt goda mattomater. Här skriver jag om hur jag går till väga: http://tulipanaros.wordpress.com/2009/03/20/om-tomater/Och här finns mina övriga inlägg om tomater: http://tulipanaros.wordpress.com/category/tomater/Det är klart att en fin sommar och tidig start är en klar fördel om man vill ha rik tomatskörd på friland, men även sämre somrar kan man få hyfsad skörd. Lycka till!
Jag kan varmt rekommendera Oregon Spring. Det är en "matig" tomat som är ganska tidig och rikgivande. Jag odlar den både i växthus och på friland och tomaterna blir lika stora och goda. Jag använder denna tomat i maten och fryser in för vinterns behov.
Åsa, mälardalen zon 2
27-11-2009, 15:52
Alaskan fancy och Sub arctic plenty funkar ofta bäst på friland
tantGröön
28-11-2009, 15:49
Tack för era fina svar, jag ska läsa på mer på tomatsidan, vilken guldgruva! Jag bor i zon 1, odlade lite tomater i kruka i somras, men vill ha mer tomater nästa sommar.
Tulipanaros
28-11-2009, 18:24
Å, zon 1, ja då är det ju inga problem alls! Lycka till!
Jag bor också i zon 1 och har odlat tomater på friland i flera år nu, efter att ha lärt mig det jag behövde på tomatsidan. Jag försöker främst välja sorter som sägs vara lämplade. T.ex. moneymaker (bra till typ ketchup), super sioux, alaskan fancy, Meiwei (favorit!), och bifftomaten marmande. Men i år lyckades jag väldigt bra med frilandsodlingen av Sungold! (som ju sägs vara en typisk kinkepettrig växthustomat vad jag förstår?) Så jag väljer ett bassortiment av tåliga sorter, gärna kinesiska eller ryska och utöver det så provar jag lite!
Tulipanaros
02-12-2009, 20:03
Kul för er i zon 1 då  Skämt åsido; det funkar bra i zon 3/4 också, på en kall, blåsig leråker. Man får bara flirta lite mer med de små vännerna. (Och Sungold skulle jag nog inte våga mig på här...) Och det skadar inte med lite tur också. Det är lite tråkigt när värmen kommer så sent som den gjorde senaste sommaren. Men det gick det också.
Smarterchild
23-12-2009, 16:45
Vart köper ni fröer till dessa härdiga tomater? Tomatsidan verkar ha slutsålt på det mesta. :/
Anja Danmark
23-12-2009, 19:50
Prøv en google-søgning - der findes masser af frøfirmaer verden over, som gerne sender frø til både Danmark og Sverige!
Smarterchild
24-12-2009, 00:04
Jo jag sökte faktist, men eftersom att jag inte har någon erfarenhet av utländska sajter och de "vanliga" fröfirmorna inte verkar ha så värst många av de ovannämnda sorterna tänkte jag att någon kanske kan tipsa om en bra sida!
Åsa, mälardalen zon 2
24-12-2009, 16:24
CITAT (Smarterchild @ 23-12-2009, 16:45)  Vart köper ni fröer till dessa härdiga tomater? Tomatsidan verkar ha slutsålt på det mesta. :/ Det är nog snarare så att det nya inte har kommit in på sidan skulle jag gissa, de flesta frön säljs efter jul så ofta släpps inte de nya partiena förren då och såna som tomatsidan kanske fortfarande håller på och rensar de torkade fröerna och stoppar dem i påsar. Det största utbudet brukar man hitta när det nya året har börjat. De nya frökatalogerna med nya sorter brukar komma mellan dec-feb. Många av de vanliga fröfirmorna har ju kanske inte så stort utbud men tomatklubben har ju massor och det kostar ju inte mycket att bli medlem så man måste ju inte köpa från andra länder.
Vi har många tomatsorter i grönsaksfrökedjan också om - det går bra att anmäla sig till varv 2
linalina
25-12-2009, 09:34
Jag har odlat Garderners delight de senaste somrarna och det har fungerat alldeles underbart. Blåsigt läge i zon 1, visserligen i skydd av en skärmvägg. Men många goda tomater har det blivit i allafall.
Smarterchild
25-12-2009, 19:04
Tack Åsa och Knytt.
Tulipanaros
25-12-2009, 19:22
Runåbergs fröer ligger också nere för uppdatering just nu, men är snart på banan igen: http://www.runabergsfroer.se/Där finns en del bra frilandstomater. Annars tror jag som Åsa att www.tomatsidan.se snart är uppdaterad med senaste årets fröskörd. Hans fröer är jättebra. Och dessutom kan man som sagt bli medlem i Truedssons tomatklubb: www.tomatklubben.se
lemonie
03-01-2010, 18:04
Jag beställer oxå frön från tomatsidan.se! Odlar på friland i södra Finland (er zon 3 tror jag det är hos mej) och förra året då det var verkligt skräpväder(bara regn och kallt efter halva juli) funkade sorterna `Tidig Röd´, `Ola Polka´ och `Stupice´ jättebra! `Ildi´som jag beställde från impecta (tror jag) växte bra i kruka ute men tomaterna smakade ingenting förrrän temperaturen gick under 10grader...  Tidig Röd var på alla sätt helt lysande! Förresten så kan det löna sig att maila Michael Andersson på tomatsidan.se om någon sort som man väldigt gärna vill ha är markerad som slutsåld på sidan, markeringarna stämmer inte alltid så man kan ha tur! Jag blev överraskad av hur lätt det var att odla på friland, för jag tycker det mest står att det är omöjligt på de flesta ställen! Och den finska trädgårdslitteraturen ids jag inte ens gå in på... Lycka till med odlingen!
Hej på er, har ett litet tillägg på tomatsidan, Bor och odlar på friland utanför uppsala (zon 3-4?) och jag gjorde ett helt ovetenskapligt experiment i somras. Jag satte 5 olika sorters tomater på två olika ställen på tomten, det ena med sol hela dagen men mer blåst och på det andra stället var det mindre blåst och lite mindre sol, framför allt mitt på dagen.
De sorter jag satte var; Ildi, Gardeners Delight, Gemini, Supersweet 100 och Sungold.
Resultatet utfall som följer; på de olika växtplatserna var det mindre skillnad än jag tänkte mig, men vissa plantor blåste sönder lite på det ställe med mer vind (vilket till fullo kompenserades med att hundarna sprang över en kruka på det andra stället) Angående sort var det mer skillnad, den sort som gav tidigast, störst, och godast skörd var utan tvekan Sungold, och det på båda växtplatserna, så den kommer alltid att odlas hos mig framöver. Ildi tyckte jag var helt menlös, jag fick kanske ett 15 tal blaskiga tomater som hann mogna, resten kokade jag soppa på medans de var gröna. Resten av sorterna blev helt ok, men inte som Sungold, det blev verkligen mängder med supergoda tomater
Tilläggas bör att jag inte är någon superodlare som lyder växternas minsta vink, utan odlar i stora lerkrukor från IKEA, vattnar när jag kommer ihåg och slänger på gräsklipp efter snubbens framfart...
Må gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|