Full version: Så gräsmatta nu?
janisvikmanis
Jag har hört att man många gånger sår vad man vill skall växa nästa vår, på hösten.

Gräsmatta, en 10 kvm? Blir det bra om jag försöker så det nu, innan det blir kallt?

Det är en 5 grader + hela tiden. Regnigt och dant. 10 kvm vid skuggigt läge, bakom hassel, lite slån och hägg skulle behöva få gräsmatta. Kan jag så det nu? Kommer det att ta sig i vår?

Just där gissar jag att grässorten Skugga från Granngården skulle trivas bra.

Om jag strör ut gräsfröna där, täcker med 1-3 cm planteringsjord. Verkar det som en bra idé? Fryser inte allt sönder under vintern? Är det spolierat arbete?

Jag tar mig an trädgården när jag är lite ledig. Att följa årstiden är ju trevligt. Men det går inte alltid av praktiska skäl.

Med vänlig hälsning,

Janis
KRT
Jag fick svaret att för att fröna ska gro krävs en dygnsmedeltemperatur på +6 grader. Och med tanke på vädret jsut nu, så borde det överskridas med råge. Har funderat i liknande banor, tänkte att om inte alla frön hinner gro nu, kanske de gror direkt till vårenm, och får lite av en snabbstart?

Varför inte testa, det värsta som händer är väl att de inte gror nu, men till våren så fort det blir lite varmare....
janisvikmanis
Fröna behöver inte gro. Ingen fara så. Bara de inte förstörs under vinterns (och höstens) köld.

Dessutom blir det kart skuggigt när lövverket blir tätt. Kanske det kunde bli en gräsmatta enkare, om det blev massa vårsol dessutom? På så vis kunde man lura alltihopa att nästan sköta sig själv.
:-)
octachoron
Jag har i år höstsått gräsmatta på enstaka fläckar i zon 4 enligt tips jag fått på detta forum.
Förhoppningsvis så ska gräsfröna börja gro på vårsidan när det blivit tillräckligt varmt!
Förmodligen så kommer inte det som hinner gro nu att överleva vintern men resten av fröna ska väl gro på vårkanten.
Bassam
Hej
Det är bättre att plantera färdiga gräsmatte nu.
H:Bassam
HelenJ
Det går alldeles utmärkt att så nu. Det är så pass varmt att det är möjligt att det gror också, men så här sent på året är det nästan bättre om det inte gör det. Däremot sparar du massor med tid på våren, eftersom gräset kan sätta igång och gro/växa mycket tidigare än du kanske skulle komma igång med en vårsådd.
Ogrodda frön fryser inte, däremot kan de ruttna om det blir alltför blött.
janisvikmanis
Men, så bra! Nu skall vise, hur jag får in det i planeringen.
:-)
Bassam
Hej
Det är farligt att de ska lägga under frost och mycketvatten .

H:Bassam
josohl
Jag har sått gräsmatta sent i november och det gick jättebra. En del grodde under vintern, men framförallt blev det ett väldigt försprång på våren.
Jag har också sått i april och det var ett elände, ogräset tog över totalt och man var tvungen att vattna som en galning.
Nej, höstsådd om jag får rekommendera! (Allra helst kanske för 2 månader sen eller så men det är ju lite svårt nu...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon