Full version: "Smal häck"
Navåsarn
Vi och våra grannar har satt upp ett stängsel av nättyp mellan våra tomter. Vår tomt ligger lite högre, och då valde vi att sätta stolparna där.

Nu undrar vi om det finns en lämplig häckväxt att plantera som kan klättra på stängslet? Det måste vara en häck med litet rotsystem, eftersom vi har liggande slipers (Eller egentligen telefonstolpar) mellan tomterna, och ett kraftigt rotsystem på tidigare häckförsök har pressat ut dessa stolpar.

Häcken ska inte tjäna som insynsskydd, bara som prydnad utanpå det tråkiga nätet. Ett plus om den är vacker givetvis smile.gif Helst då i prioritetsordning: Höst, Vår, Sommar.

//Navåsarn
ingrids
Blir lite osäker - är du egentligen ute efter en klätterväxt eller en häckväxt? Vilken zon har du?
Navåsarn
Oj, vet inte riktigt vilken zon, strax söder om Göteborg, en mil fågelvägen från kusten.

tror vi letar efter en blandning mella klätter och häck?
ingrids
Jag skulle nog satsa på murgröna i det läget, om det inte är jättesoligt.
Solstorm
Avenbok klättrar ju inte men blir så hög man vill ha den och går att klippa jättesmal. Jag har en som jag håller jättesmal, den står ganska "fattigt" och har gräsmatta på ena sidan och grusplan på andra sidan, rötterna märker jag överhuvud taget inte av. Jag brukar lägga lite gräsklipp på marken precis intill plantorna, annars gör jag inget med jorden. Den har löven kvar rätt länge på vintern, men grönskar sent på våren. Därför är det fint att ha vårlökar runt den, de syns bra, när de har blommat klart kommer avenbokens blad.
Jan Lindgren
Hej!
Satsa på klätterväxter. Björnbär, minikiwi, vindruvor, Schisandra är bra och ätliga klätterväxter. Björnbär kan vara lite jobbiga eftersom de måste bekäras och bindas upp, men det är gott. Clematis och kaprifol ger färg och doft.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
Något klättrande hade jag valt. murgröna, kaprifol, bokharabinda, vildvin - det finns masor att välja på i zon 2.
Smarterchild
CITAT (Jan Lindgren @ 27-11-2009, 16:57) *
Hej!
Satsa på klätterväxter. Björnbär, minikiwi, vindruvor, Schisandra är bra och ätliga klätterväxter. Björnbär kan vara lite jobbiga eftersom de måste bekäras och bindas upp, men det är gott. Clematis och kaprifol ger färg och doft.
MVH
Jan Lindgren

vad smakar schisandra? confused.gif
Rafael
Inte så dumt med Schisandra chinensis
http://en.wikipedia.org/wiki/Schisandra_chinensis
Så har man en del av naturapoteket i bakgården.
Huggorm
Schisandra verkar vara ganska sällsynta här i landet, gör man en sökning på forumet är det mest Jan Lindgren som har skrivit om dom tidigare, samt att man hittar en och annan notering om att dom är lite svårodlade. Helt klart en spännande växt som jag skall läsa på mer om. Men det krävs tydligen både hanplantor och honplantor för att få bär, om man inte lyckas få tag på någon ännu ovanligare självfertil sort.
Jan Lindgren
Hej!
Schisandra chinensis är lätt att få tag i från tyska plantskolor. S. grandiflora är inte helt ovanlig bland trädgårdsamatörer. Grandiflora är sämre härdig så man kanske bara ska prova den i zon1. Den har vackra blad och blommor och växer kraftigt. Något för zonknäckarna?
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
det var en plantskola (längre upp i sverige tror jag) som sålde den hade jag för mig. har dock glömt vilken plantskola det var. jag tänkte köpa den men det blev aldrig av sen men kanske nästa år. jag har också sett den på andra plantskolor som säljer skickar till Sverige så hitta går den.
josohl
Vildvin låter som det passar, inte så kräset med jord, klättrar bra, fantastisk höstfärg, går lätt att klippa om den blir för stor...

För vårprakt kan du sätta lökar.
elvisjö
Jag brukar åka till min kompis i Belgien,där är det mycket vanligt med murgröna på(Gunnebostängsel).
Murgrönan klipps med vanlig häcksax när den har full höjd.
Om man tycker att det ser enahanda ut med bara murgröna går det ju att blanda in klematis.
Fördelen med murgröna är att den inte skräpar ned och att den är vintergrön
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon