Nån som har nån bra idé till näring för krukväxter...Köpte det som verka bäst i blomaffären, krav-märkt växtnäring, skulle va bra sa dom, men det innehåller restprodukter från konventionell livsmedelsindustri bl.a, säkert massa blodmjöl o äckel...
Borde det inte gå att göra nässelvatten istället, på torkade nässlor på vintern och färska på sommaren, nån som har provat, innehåller torkade tillräckligt med kväve tro?
Tacksam för alla "naturliga" tips...
/Cirre
Åsa, mälardalen zon 2
27-11-2009, 15:54
Den kravmärkta krukväxtnäringen brukar vara gjord av rester från träindustrin inte några animaliska rester.
Annars kan du ju använda guldvatten.
skogstroll
27-11-2009, 16:15
På sommaren gör jag vatten på vallört som jag har rätt mycket av (man låter det stå i vatten i en hink tills det luktar

). Nässlor kan man också använda. Vintertid brukar jag köra lite sparsamt med guano-kulor i krukväxterna det verkar de gilla
Ålgryte
27-11-2009, 17:29
Vilken underbar idé!
Kirskål...........
Jag har en kirskålskompost på min odlingslott. Lite svår att hålla koll på, man vill ju inte att den skall växa till sig igen, utan ruttna, mögla, förmultna eller torka....
Eva i Höga
28-11-2009, 14:20
Skulle man då kunna använda kirskålsvatten som krukväxtnäring? Är det lika bra som nässelvatten?
Enda näring mina får, är akvarievatten någon gång i månaden.
Det står dom sig bra på.
johannaelisabeth
28-11-2009, 18:40
Jag brukar använda den ekologiska näringen, och precis som Åsa säger är den gjord av träavfall. Funkar jättebra tycker jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.