Fick ett recept av Myosotis på Lebkuchen och i den är det hjorthonssalt och pottaska ( som går att ersätta med bikarbonat)
Har aldrig blivit klok på när man kan/ska använda bikarbonat och när man ska/kan använd hjorthornssalt
Någon som har en bra minnesregel
Myosotis
27-11-2009, 16:14
Ingen aning tyvärr. Men det slog mig att degen ju ska vila 1-2 dygn, tål bikarbonatet det? Jag vet faktiskt inte varför degen ska vila, kan det vara på grund av pottaskan?!
hjorthonssalt används i tunna bakverk, som t ex kakor, det frigörs ammoniak som måste kunna komma ut ur degen.
Tack kurt det var en förklaring som jag köper direkt
Min mormor (nu är vi långt tillbaka i tiden )bakade kringlor och ibland råkade det bli hjorthornssalt i degen istället för bikarbonat, dom kringlorna gick inte att äta.
Tror inte det beror på pottaskan att degen ska stå för jag har bakat med pottaska tidigare och den degen var det bara att köra blanda kyla lite i kylskåp och sedan baka ut.
Tror snarare att det är mjölet som ska utvecka aromer och hinna svälla ordentligt, som med skållat rågbröd.
Imorgon ska jag baka lebkuchen så på måndag morgon ska ni få recensionen från söndagens adventskaffe.
Myosotis
27-11-2009, 20:22
Pratade just med mamma, hon visste inte heller varför degen ska stå men hon låter den ofta stå en vecka.
Förresten, du ska INTE smaka av degen. Inte bara pga salmonellarisken utan för att den smakar gräsligt. Fast det är kanske bara pottaskan som gör det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.