EKLO
Hej,

på mitt sommarställe uppstår det stora sjöar när det som i höst regnar så infernaliskt. Sjöarna bildas där det är lite sänkor på gräsmattan på tomten (dumt nog precis där man måste gå, dessutom), men det krångliga är att det är alldeles för långt att lägga ett rör (eller en dräneringsslang) med en lägre punkt för utflöde.

Påminner mig begreppet stenkista - det bygger väl på att vattnet inte behöver ha avtappning på en lägre punkt längre bort? Hjälper det? Och hur gör man i så fall.

Erfarenheter någon?
Solstorm
Jag gissar att det har stor betydelse vad som finns under stenkistan. Vattnet behöver ju kunna ta sig någonstans, finns djupa lager jord och grus inunder så kan det fungera, finns där berg under så hjälper det nog inte lika bra.
Ralf
du måste ju ha nåt som leder bprt vatten från stenkistan... då kan du lika bra lägga dräneringsslang i gräsmattan, lägg den med lite grus runt o linda in den i fiberduk.
EKLO
Tack för svar. Men: Jag kan ju inte vara den enda som inte har nån lägre punkt att leda bort vattnet till - inom genomförbart avstånd menar jag?

Jag har fått för mig att man förr gjorde stenkistor utan bortledning av vattnet, har jag drömt det tro?
Huggorm
Skaffa en dränkbar pump och placera i stenkistan. Slangen drar du iväg till någon lämpligt ställe
LasseB
Avsikten med en stenkista är att fånga upp tillfälliga vattenansamlingar och sakta filrera ut vattnet i omgivande jord.
Innan du gräver en stenkista måste du förvissa dig om att du inte har berg eller ett tätt lerlager under. Hur försvinner vattnet under normala omständigheter? Sakta, långsamt, inte alls?
Finns risk för att en stenkista i sig inte är tillräckligt så du behöver en infiltrationsbädd också Grävs i form av ett dike som fylls med grovt grus täck med duk och återfyll med jord och så gräs ( om det nu är det du har idag)
henriks
CITAT (EKLO @ 29-11-2009, 09:17) *
Tack för svar. Men: Jag kan ju inte vara den enda som inte har nån lägre punkt att leda bort vattnet till - inom genomförbart avstånd menar jag?

Jag har fått för mig att man förr gjorde stenkistor utan bortledning av vattnet, har jag drömt det tro?

Stenkista utan avlopp var nog till för infiltration av avloppsvatten? Då vill man helt enkelt att det skall ta lite tid för vattnet att sippra ner i marken för att det ska hinna "renas"

Stenkista MED avlopp kan användas för att jämna ut vattenflöden efter häftiga skyfall om man inte har plats att ha en fångdamm. Dagvattenanläggningar bygger man ofta med fångdammar på strategiska ställen för att antingen öka kapaciteten på befintligt nät eller för att slippa dimensionera för värsta skyfallet.

Förutsättningen för att en stenkista UTAN avlopp skall fungera är förutom att marken skall släppa igenom vatten (inte lera) dessutom att hela stenkistan ligger HÖGRE än grundvattennivån, annars gör den ingen nytta.
kina3
Spontana idéer:
Fyll igen hålorna och/eller lägg dit trampstenar som sticker upp "tillräckligt".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon