Full version: Dagens Rugosa
Kajsa
Här ännu en rugosa från Kanada av Felicitas Svejda 1976. En av mina bästa basrosor, evigt frisk oavsett sommarens väder eller konstiga vintrar.

Doftar kryddigt, blommorna kan se skräpiga ut efter dom blommat, det är det enda lilla man kan gnälla om.
Annars en superros. Får vackra nypon.

Blir ca 1.5 x 1.5 m, zon 6

Dag
En vakker rugosa som jeg nesten vil si er en "basisrose" i hagen tummenupp.gif
Den har aldri hatt sykdommer i min hage.
Dag
Mimika
Jag har kämpat med min jag. Två gånger kom den med posten och blev liggande på en varm hylla i dagar..olika rosor..märk väl. Den första dog tvärt. Den andra planterades höst och den är fortfarande inte större än en tumme, efter mer än ett år. Jag har grävt upp den och flytta den, roten var helt kal.. den klarade inte att bilda nya rötter, bara nya skott som förtvinade efter ett tag. Men jag ser att den kämpar och lever den nästa år så kanske den klarat sin barnsjukdom. Slutsatsen jag drar är att den är väldigt känslig för felaktig, för varm förvaring under transporten. Den är dock en ros för kallare klimat. Dör den ska jag köpa mig ett krukat ex.
susehn
Nämen Mimika vad trist med dina Henrysar! Jag har trott att den klarar i princip nästan vad som helst, eftersom mitt ex. växer bland stenar och uppefter lekstugan, torrt så det föreslår! Min syster har säkert 40 stycken som häck mot strandstenarna och inte ett enda ex. har tynat bort....

Den här rosen är knepig med sina röda knoppar, det visade sig att skator och kråkor trodde att det var smarriga bär och rev sönder första florets knoppar, tack o lov fick de mera fågelvett senare, så det blev blommor till slut!
renate
Henri Hudson är en ros i min smak.Den har blommat hela sommaren,har sjutit ett rotskott bland stenarna som jag tog vara på,det är en fin planta nu och kommer säkert att blommar nästa sommar.
[attachment=44859:2009_08_...__Large_.JPG]
lena uppsala
Vad glad jag är som beställde den från odla nu i höst! Den har fått så mycket lovord på aot,så jag tyckte att jag måste ha den.
gulmåra
Min hoppas jag också på! Den kom som en lite buske från Finland i höstas. Efterlängtad sedan läääänge!
Blev glad av dina fina bilder , Kajsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon