Tomat tomten
30-11-2003, 10:00
Tjena !!
Har varit i ett endel trädgårdar i Skåne.. Ägarna till trädgårdarna säger att de har Acacia träd....Men vad jag vet så kan man inte odla Acacia i Sverige.. Stämmer det ????
Jag tror de har Robinia pseudoacacia alltså falsk acacia.... men det vill de inte gå med på....
Har jag rätt ???
Tomat tomten
Hannele
30-11-2003, 18:35
Jag skulle tro att du har rätt, är det utomhus är det nog inte "riktiga" akacior (som dem av släktet akacia i artikeln Hannele pekade på) utan robinior. Förvirringen kan kanske stamma från att på en del håll kallas falsk akacia för akacia rätt och slätt - t ex kommer ungersk s k akaciehonung från robinia.
Jodå Ingo, visst är det "riktiga" pseudoakacior vi har!

Äkta robinia.
Härligt träd, fina sirliga bladställningar och ljuvligt doftande blommor. Här på holmen är ett träd mer än 20 meter högt.
CITAT (Cilla @ 02-12-2003, 18:58)
Jodå Ingo, visst är det "riktiga" pseudoakacior vi har!

Äkta robinia.
Härligt träd, fina sirliga bladställningar och ljuvligt doftande blommor. Här på holmen är ett träd mer än 20 meter högt.
Hihi, "riktiga pseudoakacior", Cilla!! Dagens skratt!
Pseudo = latin först just falsk, oäkta! Så visst har du en riktig oakta akacia, alltså en Robinia!! Jmf ÄKTA PLAST!
Robinia trivs bra hos oss här på Västkusten, riktiga akacior fick jag däremot fotografera i Botans växthus (för artikeln som Hannele syftar på)!
Just det Sylvia. Ett äkta pseudoskämt.
Jag har alltid tyckt att robinian varit lite försmådd i Sverige som fått namnet pseudoakacia. För där den står här känns den inte alls pseudo!
Gillar också robinia mycket - dels för dess egen skull, dels känns den lite hemtam från Ungern där jag har varit mycket p g a att min fru är född där.
R. pseudoakacia - inte klot-, skruv-, och gulvarianterna utan grundformen (alltså den äkta falska då?

) går bra även här omkring Fjollträsk. Finns t ex som gatuträd i Frösunda, en nybyggd stadsdel i Solna kommun. Men när jag själv skulle plantera en sån blev det fel sort (hur är en lång historia) och jag fick en rosablommande variant som växte som 17 under två säsonger och sen sprack, fick en massiv svampinfektion och dog..
Vi har en förvildad lila-vitblommande sort här. Vilken sorts robinia det är har jag inte kunnat bli säker på. Doftar ljuvt och har olikfärgade lilavita blomsterklasar. Rotskott ´som bara den förstås. Grannen odlar en hel skog, men jag får inte hans rotskott att ta sig på min tomt.
Tingstäde
03-12-2003, 19:06
Hej bland träd, buskar och häckar!
Som sagt - upp till kamp till Robinians fromma! Har en nu 20-årigigt ex vars skira lövverk är en lisa för själen. Den är lite busig och sätter rotskott en bra bit från moderträdet. Man får också vara lite försiktig vid beskärning - läkningen är lite slö.
Knycker ur Tor Nizelius´"Blommande buskar och träd" från -52: Robinia tillhör ärtväxterna och är ursprungligen från nordAmerika men kom i fröform till Paris tack vare Jean och Vespasien Robin som Linne´ sedemera ville hedra genom trädets namnsättning. Finns förvildade i Danmark och nordtyskland. Ungefärliga nordgränsen är Stockholm
Tingstäde
Intressant information, kul att veta.
Bra formulering av växter som skjuter rotskott - busig - den knycker jag direkt!
Terese på Ingarö
04-12-2003, 11:28
Hej Tingstäde!
Hur hög (och bred) är din Robinia?
...skirt lövverk som är en lisa för själen... ...måste nog gräva ner en sån i vår.
Sorter?
Tingstäde
04-12-2003, 18:12
Hej Teres på Ingarö!
Va kul med Robinia-intresse! Min R. är väl 14-14 m hög och 9 m bred, tvåstammig fr.o.m. 2 meter. Den vill inte ha det för smaskigt om fötterna utan trivs bäst i lite sandigt fotbad. R.-ungdomarna vill heller inte ha det för blåsigt. Min R. har nu passerat tonåren och står och vänslas med en valnöt. Grannans oförskämt expansiva bokharabinda försöker sig ideligen på ovälkomna närmanden och behöver sablas ned. Traktens katter användre R.-stammen som "revirstolpe" och repar i barken. Är man uppe i kronan så får man passa sig för de s.k. stripeltornarna - rediga taggar.
Vad beträffar olika sorter vet jag inte så mycket. Hade en lågväxande, rödblommig R.-variand var namn jag glömt. Tyvärr kom den i delo med gräsklipparen och befinner sig nu i konvalescens. Men i böckerna nämns Guldrobinia (R. Frisia) från Holland, R. Idahoensis (från Idaho vågar man gissa) med rosa blomning samt div. hybrider.
MVH / Tingstäde
thomaswahlqvist
08-10-2004, 21:13
För er som gillar pseudo Akasia kan jag tippsa om Gleditsia, forskar ni i Gleditzian så hittar ni flera olika sorter som liknar Robinian,.
andreas i uppsala
09-10-2004, 18:29
robinia klarar sig längre än till sthlm. I botan finns flera enorma ex. De klarar sig säkert ganska långt upp i norrland också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.