Full version: Torprosor
sarhe1
Är nybliven ägare till en stor skogstomt med ett gammalt torp från 1876. Vill gärna ha en rosbuske nedanför sovrumsfönstret, i sydväst-läge. Huset ligger i Svenljungatrakten, zon 4. Kan ni tipsa om en traditionell gammal torpros? /Sara
Ezereht
Centifoliarosen Major kunde väl vara en idé. Den blommar dock bara en gång tror jag. Vill man ha rosor även i Augusti kanske man ska spana in lite modernare rosor. Hmm eller kanske Jaques cartier skulle fungera.
Mimika
Om du vill ha ett ytterst begränsat tips (när det finns hundratals att välja på av gamla fina rosor) så skulle jag säga två riktigt typiska. Plena, Finlands vita ros är en vit halvfylld pimpinellros som blommar tidigt, doftar underbart, men blommar över ganska fort. Planterar du också en Maidens Blush får du en makalös ljusrosa, doftande ros som avlöser den förra och har längre blomning. Vill du ha en som blommar hela sommaren får du fördjupa dig i ämnet smile.gif det finns mycket att välja på och det är så personligt vad man gillar. Och har du börjat sätta rosor blir det gärna flera.... men gärna buskrosor, det passar bäst vid ett gammalt torp. Gallicor, albarosor, damascenarosor är tåliga för din zon, lätta att odla.
Kajsa
Doftande gamla rosor

Här en artikel jag hittade på nätet, läs den
Själv skulle jag planterat lite olika sorter ur flera grupper så man får blommor över tid. Eller leta upp rosor som kom samma år som torpet 1876, då finns det många som remonterar.
sarhe1
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon