Jowel
Någon som har bra tips och råd om hur man bäst sår frön till mammutträd? confused.gif , köpte nämligen frön förra året från Impecta, men har inte haft tid att så dem. och nu är det ju dags att planera nästa års såddder så.. någon med erfarenhet? hur gör man och hur härdiga är de små plantorna sen?

/ Joel
cistus
Hej! Jowel!
Jag sådde våren 08 och jag tror inte det var något särskilt - antagligen blötlade jag i ljummet vaatten och sådde grunt i vanlig mager såjord. Småplantorna växte bra och fick övervintra ute i trädgården, i krukor bland vinterståndare i en perennrabatt. Lite lövtäckning hade jag också för säkerhets skull. De tycks ganska härdiga i zon 3.

Hälsningar

Cistus
Huggorm
CITAT (cistus @ 29-11-2009, 13:15) *
De tycks ganska härdiga i zon 3.

Det vill jag nog tyvärr inte skriva under på
Christer i Falköping
Inte jag heller. De senaste vintrarna har ju trots allt varit milda, så kommer en normalvinter igen lär de få det svårt i zon 3.
Jowel
Hej alla glada!

Hmm, då sår jag bara som vanligt i typ mars- april och hoppas på det bästa smile.gif.. va gäller zonen så bor jag i typ zon 2-3 el nått, vi ligger nog vid ett gränsfall borde det vara sådana problem?

Men vill de stå torrt och soligt eller skuggit och blött eller vad? tål de blåst och ja, tuffare klimat, eller måste man gulla med dem? tongue.gif
Jowel
Puttar upp tråden lite, men är det ingen som vet? kanske ska fråga nån annanstans =S
Alexander-VG-zon3
den tål torka och sol, och ska ha en väldränerad jord om den ska vara på friland, dock gillar den fukt på sommaren för god tillväxt men tanke på vart den växer vilt så tål den torr jord och ska inte övervattnas. odlas den i kruka ska den torka upp några dagar innan man vattnar igen.
Jowel
man tackar tongue.gif det här ska bli oerhört spännande... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon