|
Är det någon härinne som har ett exemplar av t. ex. "Blomsterälvorna om vintern" som han/hon vill bli av med? Det är söta små böcker som Cicely Mary Barker har skrivit och illustrerat. Minns att jag växte upp med två halvtrasiga exemplar. Än så länge har jag bara hittat dem på engelska och nån på danska, men det är viktigt att de är på svenska med tanke på att de ska vara till nytta för små barn.
Är det ingen som överhuvudtaget känner till dem?
Hannele
01-12-2003, 21:04
CITAT (Nutten @ 30-11-2003, 12:31) det är viktigt att de är på svenska med tanke på att de ska vara till nytta för små barn. Men småbarn kan ju ändå inte läsa...?
*Felix matte*
01-12-2003, 21:36
Har du testat denna länkHannele .... det är inte så ovanligt att treåringar läser.
Hannele
01-12-2003, 22:14
CITAT (Felix matte @ 01-12-2003, 21:36) Hannele .... det är inte så ovanligt att treåringar läser. Sällan de läser; oftast lär sej barn utantill. Och barn som lär sej läsa mycket tidigt, har sällan nytta av det i skolan; de glömmer och får börja om från början...
De här böckerna var viktiga för mig som barn. Jag lärde mig flera dikter utantill. Finns på postorder http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/072...4785325-1384103och att beställa från butik i Gamla Stan, stockholm http://www.sfbok.se/kat/kf/4486.htm
CITAT (Hannele @ 01-12-2003, 22:14) CITAT (Felix matte @ 01-12-2003, 21:36) Hannele .... det är inte så ovanligt att treåringar läser. Sällan de läser; oftast lär sej barn utantill. Och barn som lär sej läsa mycket tidigt, har sällan nytta av det i skolan; de glömmer och får börja om från början... min son lärde sig läsa mkt tidigt , själv. Och när han kom i skolan fortsatte han att läsa i rasande fart och drog ifrån sina kamrater.....
CITAT (Ralf @ 01-12-2003, 22:55) CITAT (Hannele @ 01-12-2003, 22:14) CITAT (Felix matte @ 01-12-2003, 21:36) Hannele .... det är inte så ovanligt att treåringar läser. Sällan de läser; oftast lär sej barn utantill. Och barn som lär sej läsa mycket tidigt, har sällan nytta av det i skolan; de glömmer och får börja om från början...min son lärde sig läsa mkt tidigt , själv. Och när han kom i skolan fortsatte han att läsa i rasande fart och drog ifrån sina kamrater..... Så gjorde även min dotter! Hon var klar med mellanstadiets Svenska när hon gick ut trean!
Hannele
01-12-2003, 23:09
CITAT (Ralf @ 01-12-2003, 22:55) min son lärde sig läsa mkt tidigt , själv. Och när han kom i skolan fortsatte han att läsa i rasande fart och drog ifrån sina kamrater..... Visst. Det gjorde vår yngste också... men då hade han mognaden att förstå, han hade redan fått ganska stor begreppsvärld. Och han hade tagit initiativet själv. De är ändå inte majoriteten av barn. "En svala gör ingen sommar." Utomlands kan man för stora pengar bekosta olika specialskolor för sina små barn, men sällan har dessa barn någon större nytta av sin tidiga läse- och räkneinlärning.
CITAT (Hannele @ 01-12-2003, 23:09) Utomlands kan man för stora pengar bekosta olika specialskolor för sina små barn, men sällan har dessa barn någon större nytta av sin tidiga läse- och räkneinlärning. Om den saken varken kan eller vill jag uttala mej...
*Felix matte*
02-12-2003, 07:57
CITAT (Hannele @ 01-12-2003, 23:09) Visst. Det gjorde vår yngste också... men då hade han mognaden att förstå, han hade redan fått ganska stor begreppsvärld. Och han hade tagit initiativet själv. ??? Kan du förklara det där lite bättre Jag förstår inte riktigt hur du menar
Hannele
02-12-2003, 10:25
Visst kan man mekansikt lära väldigt små barn att 'läsa': http://www.buf.kristianstad.se/kryddgarden...%C3%A4sning.htm Men ofta har den väldigt tidiga inlärningen glömts bort vid skolgången. Barnens begreppsvärld måste hinna ikapp. Mekanisk läsning och läsförståelse är inte samma sak. Det finns mycket litteratur om läsinlärning och många olika skolor och läror. Och många som tjänar pengar på detta - föräldrar vill ju så mycket.
*Felix matte*
02-12-2003, 10:54
CITAT (Hannele @ 02-12-2003, 10:25) Det finns mycket litteratur om läsinlärning och många olika skolor och läror. Och många som tjänar pengar på detta - föräldrar vill ju så mycket. Jasså , finns det såna föräldrar Jag menar, som läser sig till hur barnen skall lära sig läsa Visste inte ens att det fanns sån litteratur..... e väl för gammal "Men ofta har den väldigt tidiga inlärningen glömts bort vid skolgången.Barnens begreppsvärld måste hinna ikapp. Mekanisk läsning och läsförståelse är inte samma sak."Usch då!!!! Nog hade jag blivit orolig om barnen tappat läsförmågan ...Skrämmande att sånt kan hända. Men det måste väl vara väldigt ovanligt iaf
Hannele, jag förstår vad du menar.
Cilla, känner redan till var man får tag på dem på engelska, men det var just det att jag ville ha dem på svenska! Tack ändå Okej Hannele, jag kan ändra det till [barn] om du tycker det låter bättre! Poängen är att de ska kunna se på bilderna innan de har lärt sig läsa och sedan utnyttja böckerna själva när de väl har blivit läskunniga. Texterna till varje bild/blomma är inte bara dikter, utan de innehåller också lite fakta om blommorna. DÄRFÖR vill jag ha dem på svenska. Skaffade jag dem på engelska skulle de vara enbart för min egen skull. Apropå tidig läsning, jag lärde mig läsa vid fem års ålder och sedan dess har jag slukat bok efter bok. När jag var åtta år började jag rentav läsa vissa vuxenböcker, förutom en mängd ungdomsböcker. Varför? Böckerna som riktade sig till små barn räckte inte ens en halvtimme, jag ville helt enkelt ha MER och MINDRE text  Någon mekanisk läsning var det inte frågan om, jag levde mig in i varje bok, hittade gärna på egna kapitel i drömmarnas land och vad spelade det för roll om det var enstaka saker jag inte uppfattade på rätt sätt/förstod till fullo? Så länge böckerna gladde mig var det väl inget fel i det? Dessutom läste jag ändå om böckerna när jag var äldre!!
Hannele
02-12-2003, 18:19
Ja, vid förskoleåldern, 5-6 år, är man mogen för läsning. Men här har man nämnt träning med 2-3 åringar... I fall skolan nu klarar av att ge tillräckligt med stimulans för de läskunniga? Risken finns, att en del av dessa barn blir väldigt uttråkade... i en skola utan speciell pedagogik. Skolan har redan mycket svårt att klara av de, som har lässvårigheter. Nu ska jag spana på Antikvariat, om jag ser dessa böcker!
Jag har inte sett dem på svenska men däremot har jag en väldig vacker kalender (från England) med 12 fairies i tjusiga kalenderbilder. Försöker skaffa en även för nästa år, blev väldigt förstjust i den kalendern jag har för i år.
Hannele
12-12-2003, 10:56
På Liseberg finns en hel affär full med älvor, älvakalendrar, älvaböcker (på engelska). Där finns också en affär med bara änglar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|