peanut
Hejsan!

Vad har ni för råd att ge mig? Idag blev slänten ner mot ån klar. Den är ca 5m hög, 15m lång och väldigt brant.
Jag älskar rosor men vill inte behöva klättra i denna slänt varje år och undrar nu om det finns underhållsfria rosor som skulle passa i sandjord. Ljus finns men pga sanden så är där torrt.
Har läst de andra inläggen om slänter och trähjon vore ju vackert till rosorna. Nu är jag lite nervös eftersom här vimlar av kirskål och undrar om jag behöver göra något särskilt med tanke på att de finns i området. Bor i ett naturområde.
Dag
Noen pimpinellroser og noen rugosahybrider kan passe i litt sandig tørr jord.
Dag
Gunilla T
Träjon är en woodland växt och trivs i skugga och lite fuktigare förhållanden.
Christina i Taxinge~
Du skriver att slänten är mycket brant & sandig - jag skulle nog välja bort rosor från planeringen....jag anser att de behöver rätt mycket vatten de första säsongerna för att rota sig ordentligt och dessutom gödsel på våren. Det låter som att det kan bli rätt jobbigt att "få till det"?!
Om du ändå absolut vill ha rosor på platsen är nog pimpineller de enda som kan greja läget och eventuellt vildrosor, typ rosa canina.
Jag tror att även rugosahybrider kräver för mycket skötsel för att komma till sin rätt.

Det måste finnas växter som är bättre lämpade? Tyvärr är jag mest road av rosor och har ingen direkt koll på vad att föreslå i övrigt.

Förlåt att jag låter så negativ!!!
Egentligen vill jag ju att alla ska plantera så många rosor som möjligt, men det är så tråkigt om nån blir besviken för att det inte blev som man tänkt......

svennis
En krypros kunde väl ha det bra där.
Rosa Wichuraiana 1861 Östra Asien
Lavin
Det skadar ju inte att försöka, men komplettera med ordentligt med andra torktåliga växter. Det finsn mycket som tycker om torka och sol, jag skulle rekommendera bolltistel och andra silverfärgade fina växter. Gärna starkväxande som ulleternell, eller lammöron om man vill ha det lite mer ordnat.

Åbergs plantskola har en plantlista som är ordnad efter vilka lägen man har. Jag vet inte vilken zon du bor i, så jag får reservera mig för det!

http://www.abergsgarden.nu/files/Plantlista2009.pdf

För att rosorna ska få det lite bättre så kan du ju se till att ha bra jord i gropen, och kanske ett nergrävt "jordstopp" nedanför rosen, så att inte jorden spolas bort. Byggplast 1 meter ner kanske kan funka. Jag är urdålig på slänter och sand, bor i platta leriga skåne, så jag borde egentligen hålla tyst, men det går ju inte smile.gif

Lycka till med slänten!

Kajsa
Det finns en rugosa som heter Max Graf som är låg men bildar långa revor ca 3 m, Rosbibeln skriver att den passar för slänter, den bygger mattor med tiden, zon 6 ros. Sök bilder på nätet, rosa enkla blommor, frisk. Jag har haft den en ggn men den passar inte i vanliga rabatter, gavs bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon