Christian_St
29-11-2009, 17:53
Jag har en nu 20 år gammal kaktus som inte verkar må så bra och har gjort så under flera år. Topparna blir gråa och vissnar och nya skott växer ut men blir efter ett tag också grå, vissnar och dör. Men det är bara topparna och en bit ner som torkar ut. Resten håller sig grönt. Finns det något att göra åt kaktusen eller är den dödförklarad?
Vad det är för sorts kaktus? Enl. beskrivningen skulle det vara en minikaktus som nu har vuxit sig stor. Några armar har gått av med åren men det har kommit nya allt eftersom. Det är ingen idé att klippa av gråa toppar för då sprider det sig bara en bit nedåt. Omplanteringar har inte hjälpt.

Åsa, mälardalen zon 2
29-11-2009, 21:30
Det kan vara felaktigt klimat, kaktusar vill ofta ha en torr vinter med mycket ljus och kylskåpstemperatur. Under vår sommar kan den få mera vatten + de brukar trivas utomhus under sommaren.
Man brukar inte behöva plantera om kaktusar speciellt ofta och det är bra om man planterar dem i i luckrare jord ex. kan man blanda upp med grus och liknande.
Christian_St
30-11-2009, 10:06
Men den har varit så i flera år oavsett årstid. Nya skott kommer, växer till sig och dör. Armar dör och skrumpnar och toppar blir gråa och torkar ut.
Något galet måste det vara. Går den att rädda eller är det helt kört?
Kan man ta något skott från kaktusen och sätta i en ny kruka?
ingrids
30-11-2009, 12:43
Jag hade en likartad kaktus som också var 20 år eller så som började "tappa toppar". Min totalt amatörmässiga teori var att den äldsta biten av plantan hade blivit för gammal och träig för att hålla igång nyproduktionen ordentligt. Vet för lite men undrar om det kan finnas kaktussorter som har en begränsad livslängd, det finns ju för både perenner och träd.
Övervattnad ?
Så har brorsans madagaskarpalm (som jag trodde va en kaktus) blivit i toppen när den fått för mycket vatten . Min egen har aldrig blivit så.
Hej
JAg tycker också att det är fel på skötsel.
H : Bassam
Men du kan öka dom genom att klippa några bladen och lägga dom i så jorde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.