Hej!
Är det någon har prövat att använda grankottar (det ligger ju mängder i skogen) under buskar, på marktäckningväv eller på stigar osv, ungefär på samma sätt som man använder täckbark??? Ett alternativ vore kanske att mala dem i kompostkvarnen. Funkar det?
/Karin i Vendel
Eva i Höga
29-11-2009, 19:31
Det har jag faktiskt sett någonstans, kan bara inte erinra mig var.... Men det måste ju funka under rhododendron ialla fall.
RibesRubusVitis
29-11-2009, 19:36
Risken är väl att det börjar växa en väldig massa granar på platsen. Och malda kottar borde bli finfin såjord till fröna, näringsfattig och med genomsläpplig struktur...
Aqvakul
29-11-2009, 19:58
Jag tror att det skulle kunna fungera bra. Skulle det växa upp några granplantor så fåpr man väl ta bort dem.
Myosotis
07-12-2009, 08:35
CITAT (RibesRubusVitis @ 29-11-2009, 19:36)

...malda kottar borde bli finfin såjord till fröna, näringsfattig och med genomsläpplig struktur...
Visst avger väl gran ett ämne som hindrar andra frön från att gro (allelopati)? Läste något om att rötterna utsöndrar det och färska barr innehåller det, men om det finns i kottarna också blir nog inte såjorden så bra till annat än granfrön. Någon som vet?
Hej :
grankottar dekorerar och täcker jorden.de passar perenner liksom våriris, hyacinter och pärlhy-acinter med gula krokus och bedårande ”Yellow Baby”- tulpaner.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.