|
Full version: Sällskapsspel
Har fått några förslag på lättsamma spel (ej frågespel, har för många redan) där 2-5 personer kan vara med och spela. Vi är alla över 20 år. Spelet bör helst inte hålla på längre än 30-60 min. Lagom med tankearbete Absolut överens Brainstorm Skip-bo Bohnanza Kalaha Rappakalja Orangino Rummikub Med andra ord Triband Carcassome Ubungun Har ni spelat några av dessa spel och vad tyckte ni i så fall om dem....eller har ni andra spel som ni roar med under julhelger och så? Tar tacksamt emot råd!
Eva-Helene
30-11-2009, 00:40
Kalaha Andra spel som jag (och dom flesta i min familj) gillar: Othello Kinaschack Kortspel - Plump, t.ex. Uno Yatzy
RibesRubusVitis
30-11-2009, 00:43
Det märks att man börjar bli gammal; av de först uppräknade kände jag inte till ett enda. Men på min tid spelades under julhelgen bl a just kinaschack, fiaspel, domino, alfapet etc.
Solstorm
30-11-2009, 00:49
Rappakalja och Med andra ord är jätteroliga spel.
Sedan finns det ju vanliga kortspel också, fyrmanswhist är bäst.
Kalaha gillade jag när jag var yngre. Othello, Yatzy och Plump som Eva-Helene nämner är också kul.
Någon som känner ett till ett tärningsspel som heter Otto? Man använder Yatzytärningarna till det. Det minns jag vi spelade mycket när vi var ute på hojsemester. Har reglerna någonstans, ska se om jag hittar dom och kan lägga ut här.
Myosotis
30-11-2009, 11:11
CITAT (zissi @ 30-11-2009, 00:19)  Kalaha  Det spelade vi mycket när jag var liten. Trevligt spel! Stad-land-flod  kan det heta så på svenska? Där man ska komma på en stad, ett land, ett djur, en växt, ett yrke osv (hitta på kategorier själv! Färg t.ex.) med en viss bokstav, du vet vad jag menar? Ta inte så allvarligt på tiden och reglerna så blir det skitkul!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-11-2009, 18:43
CITAT (Myosotis @ 30-11-2009, 11:11)   Det spelade vi mycket när jag var liten. Trevligt spel! Stad-land-flod  kan det heta så på svenska? Där man ska komma på en stad, ett land, ett djur, en växt, ett yrke osv (hitta på kategorier själv! Färg t.ex.) med en viss bokstav, du vet vad jag menar? Ta inte så allvarligt på tiden och reglerna så blir det skitkul!! stad-land-flod har vi spelat ofta. Och jag gillar det än. Men vi spelade det aldrig på tid utan den första som är klar ropar stop. Elisabeth
Aqvakul
30-11-2009, 19:09
Plump är ett genialiskt kortspel. Lätt att lära, men belönar den skicklige och lika roligt på sex personer som på tre.
Annars brukar alla spel av typ "rita och berätta" eller "gester med gester" skapa bra stämning.
CITAT (Myosotis @ 30-11-2009, 11:11)   Det spelade vi mycket när jag var liten. Trevligt spel! Stad-land-flod  kan det heta så på svenska? Där man ska komma på en stad, ett land, ett djur, en växt, ett yrke osv (hitta på kategorier själv! Färg t.ex.) med en viss bokstav, du vet vad jag menar? Ta inte så allvarligt på tiden och reglerna så blir det skitkul!! Det spelar/leker vi i skolan, fast vi kallar det för" tutti-frutti"!
Myosotis
01-12-2009, 10:34
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-11-2009, 18:43)  ...den första som är klar ropar stop. Ja, så brukade vi också göra, men jag (som inte gillar tidspress) tycker att det blir ännu roligare om den som är färdig först bara säger "jag är klar" och så avslutar de andra inom rimlig tid. Elisabeth, du känner inte till "Onkel Otto sitzt in der Badewanne"? Oj vad roligt det var, jag undrar om det finns någon motsvarighet på svenska.
Jag gillar Monopol, Bondespelet, Jägersro.. Men det kanske är bara max fyra spelare om man inte spelar i lag då?
aanderss
01-12-2009, 12:13
risk monopol oljan nya bonde spelet tjuv o polis lunk the muppet show nya finans trav spelet mad
Gubben och jag fick Rita-Gissa i julklapp och eftersom vår släkt har fastnat i 4-årsstadiet när det gäller att teckna så var det otroligt roligt spel för oss att spela. Sena nätter och många skratt och förhoppningsvis inte för många grannar störda....... Vi spelade även Alias som en av sönerna hade med sig hem. Riktigt kul det med. Tack för alla tips från er här ovan. Bra att titta tillbaka på om vi blir sugna på fler spelkvällar framöver.
bushman
30-12-2009, 01:53
"El Grande" är ett jättebra spel där man tävlar om provinser i Spanien. Enkla regler och mycket taktik, max en timme per runda. Spelade det ofta hos farsan för 8-10 år sen, men det borde gå att få tag på för det vann en del spelpriser när det kom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|