Något problem med att ta bort partitioner och skapa nya (eller formatera en redan skapad partition) ska inte vara svårt. freya, du har nog råkat ut för något mer exotiskt problem. T.ex. haft linux (ext3, reiserfs eller något sådant) är det bara att välja formatera i windowsinstallationen så töms det helt. Vice versa för att ha skapa en "linuxpartition" istället för window (NTFS är vanligast nu, det är mycket bättre än FAT32).
Jag skulle vilja slå ett slag för
Moblin, ett operativsystem byggt på linuxkärnan men använder en egen skrivbordsmiljö som inte liknar vad man har på en vanlig stationär pc. Det är riktat mot netbooks (ni vet billiga bärbara med 10tum eller mindre skärm och svag prestanda). Jag köpte min netbook för länge sen med linux för jag var väldigt kritisk till att ha windows på en sådan, XP är ju gjort för att handhas på en större skärm och gärna med en mus. Efter ett tag testade jag en annan linuxvariant som också ville vara mer för netbooks men nu har jag till slut fastnat för Moblin. Det är gjort för sådant jag anser en netbook är till för - lättare websurfning, statusuppdateringar (om man håller på med sådant) etc. Grafiska gränssnittet är utformat så dessa saker in inbyggda (t.ex. twitter).
Ett problem är att hårdvarustödet för Moblin bland netbooks är rätt dåligt. Det kan ofta vara att t.ex. en webcam inte funkar eller liknande. Men som tråden handlade om så kan man skapa ett USB-minne för att köra det "live" utan att installera saker så man kan testa vad som fungerar först.
Kolla in promovideon för Moblin
http://moblin.org/documentation/moblin-netbook-intro