Full version: Hjälp
nunne
Hej en liten undran vad är detta och hur förökar man den?

Magnus
Ina
Hmmm.. svårt att se tycker jag... nån' aloe? ...bromelia? ...vettskrämd svärmorstunga?

Är det en planta utan rötter som du visar på bilden? huh.gif
nunne
Ja den växte ungefär som ampellilja det är ett skott på bilden
den jag fick den ifrån säger att det är en orkide?
Ina
Orkidéer vet jag nästan inget alls om... Har den tunna eller tjocka blad? Hade den "sladdar med barn på" som ampelliljan eller var det bara i växtsättet i övrigt som den var lik ampelliljan? Jag tycker ju att det mest ser ut som en bromelia / ananas-släkting...

Om ingen annan har några käcka idéer om vad det är och hur du skall behandla den så... Jag skulle nog ha planterat den och gjort "plastpåseväxthus", tror jag.

Om bromelior...
nunne
Den har sladdar med barn på och ganska tunna randiga långsmala blad.
Ina
Nu blir jag verkligen skitnyfiken!! Vad ÄR detta??? biggrin.gif
Nu får nån annan hjälpa till också...

... eller så får du får komma hit med den så jag får se underverket! Det är ju inte mer än ca två mil att köra!! wink.gif laugh.gif
nunne
Jag går och tar lite kort på moderplantan så får vi se biggrin.gif
Ina
Gör så!! laugh.gif
nunne
Här kommer mamma plantan syns en liten knopp med (till höger i bild)

smile.gif
Ina
Lurigt... Mönstret och formen på bladen ser precis ut som om det skulle vara en svärmorstunga. Men växtsättet stämmer inte till 100 %... därför funderar jag på om det kan vara så att det är en svärmorstunga som inte fått ny kruka på ett bra tag. huh.gif
*Felix matte*
Så här ser min nyinköpta Svärmorstunga ut

jag är svärmor till fyra... men inte ser min tunga ut så laugh.gif
sanna
Min enda kommentar är att det ser ur som om man har bakat och kavlat vid sidan om moderplantan... smile.gif

Lussebullar eller pepparkakor, det är frågan...?

/Sherlock smile.gif
nunne
pepparkakor var svaret.
sanna
Tack nunne. laugh.gif
Nu kan jag sova lugnt!

Sanna smile.gif
eva-louise, S-Halland
Det är en svärmors bandrosett. en lågvuxen sort av svärmors tunga. mvh Eva-Louise
m-l södra halland
Kan man få en svärmors bandrosett att se sån ut?
Jag trodde de var små och knubbiga med mycket rundare blad? och på den jag hade kom det "bebisar" vid sidan om så att krukan fylldes.
mvh m-l södra halland- Laholm närmare bestämt
Betty
Jag tycker inte heller att det ser ut att vara en Svärmors bandrosett. http://hem.bredband.net/fresyl/sansev2.html#
Ina
Upprepar med en dåres envishet att växter som inte blivit omplanterade på ganska länge kan se helt annorlunda ut mot vad vi är vana vid. Själv har jag dessutom en sorts svärmorstunga som har smalare blad än dom som brukar finnas i handeln... Så jag tror fortfarande att det är en svärmorstunga.

Vi får väl be vår vän Nunne att återkomma med bild på sin stickling när den vuxit till sej!
Berith
Jag tror vi närmar oss.... biggrin.gif

- Sansevieria gracilis -

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon